نحوه انتخاب لیفتراک اجاره ای

نحوه انتخاب لیفتراک مناسب برای اجاره مستلزم کسب اطلاعات تخصصی است. فراتر از اندازه و منبع انرژی، هنگام انتخاب یک لیفتراک اجاره‌ای باید عوامل مختلفی که بر هزینه بلندمدت شما تأثیر می‌گذارند را ارزیابی کنید، از جمله اینکه ظرفیت ماشین برای بلند کردن اجسام چقدر است و لیفتراک برای کار در چه محیط‌هایی مناسب است؟ با انواع پیشرفت‌های تکنولوژیکی و طرح‌های ارگونومیک جدید، حتی کوچک‌ترین ویژگی در لیفتراک می‌تواند در وقت اپراتور شما صرفه‌ جویی کند و در عین حال بهره‌ وری آنها و مقرون به صرفه بودن عملیات شما را افزایش دهد.

انتخاب لیفتراک اجاره ای مناسب برای کسب و کار شما مهم است. این مهم همه چیز از هزینه‌های عملیاتی، بهره وری، روحیه کارکنان و مدیریت انبار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طیف وسیعی از لیفتراک‌ها در دسترس هستند و هر کدام برای استفاده در مشاغل خاص طراحی شده‌اند. انتخاب لیفتراک کمی دشوراتر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می‌کنند. بدون تحقیق و یادگیری گزینه‌های خود، احتمالاً با تجهیزات اشتباه برای برنامه خاص خود مواجه خواهید شد. در این بررسی ما به نحوه انتخاب لیفتراک اجاره ای کمک می‌کنیم.

انتخاب بهترین لیفتراک اجاره ای

هزاران مدل مختلف لیفتراک برای انتخاب در بازار امروز وجود دارند. با این حال، با ارزیابی نیازهای خود می‌توانید انتخاب‌ها را محدود سازید و در نهایت لیفتراک مناسب را برای کار انتخاب کنید. اما مهمترین عامل در نحوه انتخاب لیفتراک اجاره ای، مشخصات محل کار و بودجه مورد نظر‌تان است. شما باید در نظر داشته باشید که آیا لیفتراک در داخل یا خارج از فضا کار می‌کند، آیا بر روی زمین‌های صاف یا زمین‌های ناهموار حرکت خواهد کرد و اینکه چه اجسام و وسائلی را باید بلند کرده و حمل کند؟

لیفتراکنحوه انتخاب لیفتراک اجاره ایهنگام انتخاب لیفتراک مناسب، معیارهای اولیه ظرفیت بار، ارتفاع بالابر، نوع سوخت، ترکیب تایر و پیامدهای ارگونومیک برای اپراتور هستند. بیایید به هر یک نگاهی بیندازیم:

1- ظرفیت بار

انتخاب یک لیفتراک با حداکثر ظرفیت بالابر کمتر از نیاز شما اشتباه بزرگی است. به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • انباری که لیفتراک با آن کار می‌کند چیست؟
  • میانگین وزن بار چقدر است؟
  • سنگین‌ترین باری که باید بلند کنید چقدر است؟
  • عرض بارها چقدر است؟

نوع بار نیز مهم است، زیرا لیفتراک‌های خاصی در بازار وجود دارند که برای حمل و بارگیری وسائل خاص تولید شده‌اند.

2- ارتفاع بالابر

دانستن ارتفاع بالابر مورد نیاز شما مهم است و بر ظرفیت حمل بار دستگاه‌تان تأثیر می‌گذارد. لیفتراک‌های متوسط ​​برای استفاده روزمره از ارتفاع بالابر 2 متری شروع می‌شوند و تا ارتفاع 6 متری می‌رسند اما دستگاه‌هایی وجود دارند که به مراتب به بالاتر از این سطوح خواهند رسید. باز هم، تا حد زیادی این مهم به ماهیت کسب و کار شما، اندازه انبارتان بستگی دارد. مشابه حداکثر بار، شما باید مطمئن شوید که لیفتراکی را اجاره می‌کنید که محدودیت‌های ارتفاع شما را برآورده می‌کند. پس باید سوالات زیر را پاسخ دهید:

  • ارتفاع معمولی بالابر چقدر است؟
  • بالاترین نقطه‌ای که لیفتراک باید به آن برسد چقدر است؟
  • آیا محدودیت ارتفاعی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود (مثلاً تیرهای سقفی یا چراغ‌های آویز کم)

همچنین باید ارتفاع دکل را در نظر بگیرید، به خصوص اگر به لیفتراکی نیاز دارید که در زیر یک ساختار با ارتفاع ثابت حرکت کند مانند درب گاراژ یا کانتینر! همچنین ارتفاع انبار و عرض راهرو مورد نیاز خود را بررسی کنید، زیرا این امر به شما در یافتن اندازه مناسب لیفتراک کمک زیادی می‌کند.

3- نوع سوخت

لیفتراک‌ها دو گزینه سوخت دارند که شامل موارد زیر هستند:

سوخت برقی

مدل‌های برقی نسبت به هر یک از بالابرهای احتراق داخلی هزینه کمتری در هر ساعت کارکرد دارند. با این حال، لیفتراک‌های برقی در مقایسه با مدل‌های احتراقی هزینه‌های اولیه بالاتری بین 20 تا 40 درصد بیشتر دارند. لیفتراک‌های برقی در ابتدا هزینه بیشتری خواهند داشت اما به مرور زمان از مزایای آن بهره مند خواهید شد زیرا در مقایسه با انواع دیگر لیفتراک‌ها طول عمر بیشتری داشته و مصرف ارزان‌تری دارند. آنها هیچ آلایندگی تولید نمی‌کنند و بنابراین برای کار در داخل محیط یا در آب و هوای سرد توصیه می‌شوند.

لیفتراک‌های برقی بی‌صدا هستند که برای استفاده انبار و سایر مصارف داخلی ایده آل است. با این حال، برای شارژ باتری باید زمان در نظر گرفته شود. جابجایی لیفتراک برقی نیز آسان است و عمر طولانی دار  اما هزینه‌های نگهداری عملیاتی معمولاً بیشتر از مدل‌های دیزلی و گازی است.

اجاره لیفتراک

 

سوخت احتراق داخلی

موتورهای احتراق داخلی (IC) با سوخت‌های مختلفی از جمله بنزین، سوخت دیزل، گاز پروپان مایع (LPG) یا گاز طبیعی فشرده (CNG) کار می‌کنند. مزایای اصلی لیفتراک آی سی توانایی کار با آن در هر محیطی، ظرفیت بسیار بیشتر از نظر وزن و توانایی سوخت گیری در حین کار است. آنها همچنین دسترسی بالاتری دارند، معمولاً در حدود 10 متر در مقایسه با لیفتراک‌های برقی که معمولاً از 9 متر بالاتر نمی‌روند.

قیمت اولیه این لیفتراک‌ها برعکس مدل‌های برقی است. این لیفتراک‌های در ابتدا ارزان‌تر از مدل‌های برقی هستند اما هزینه کارکرد آنها در هر ساعت بیشتر می‌شود. اگر دو بار در روز باک را سوخت گیری کنید (میانگین برای استفاده تمام وقت)، هزینه‌های شما بالاتر می‌رود. لیفتراک‌های احتراق داخلی (IC) توسط یک موتور سنتی و یکی از چندین نوع سوخت زیر کار می‌کنند:

  • گاز فشرده: با لیفتراک‌های گازی، شما می‌توانید LPG یا CNG را انتخاب کنید، هر دو سریع سوخت می‌شوند و طول عمر بالایی دارند. لیفتراک‌های گازسوز عمر طولانی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری نسبتا پایینی را ارائه می‌دهند. با این حال، آنها معمولاً در هنگام کار پر سر و صدا هستند، گازهای خروجی اگزوز ایجاد می‌کنند و به تأسیسات ذخیره سازی سوخت نیاز دارند.
  • دیزل: لیفتراک‌های دیزلی می‌توانند بارهای بسیار بزرگتری را بلند کرده و سریع‌تر حرکت کنند. اگر لیفتراک برای بلند کردن وسایل سنگین یا در فضای باز استفاده می‌شود، اکیداً توصیه می‌شود که از لیفتراک‌های دیزلی استفاده شود. برای اندازه، لیفتراک‌های دیزلی که برای استفاده در فضای باز در نظر گرفته شده‌اند، به طور کلی قوی‌ترین نوع لیفتراک هستند. هزینه‌های جاری این لیفتراک‌ها کم است، در حالی که قابلیت اطمینان عملیاتی بالایی دارند. با این حال، شما باید هزینه‌های سوخت و ذخیره سازی را در نظر بگیرید.

انتخاب تایر

لاستیک یکی دیگر از ملاحظات اولیه در انتخاب لیفتراک اجاره‌ای مناسب است و تا حد زیادی توسط محیط کار شما تعیین می‌شود، این مهم شامل کار در داخل یا خارج از محیط، زمین آسفالتی یا زمین ناهموار خواهد بود. انتخاب لاستیک مناسب بر روی هندلینگ و ایمنی لیفتراک شما تأثیر می‌گذارد. سه نوع مختلف تایر برای انتخاب وجود دارند که شامل مورد زیر هستند:

لاستیک‌های بادی

برای انجام کارهای سنگین و عملیات در فضای باز طراحی شده‌اند، یک بالابر بنزینی یا دیزلی با لاستیک‌های بادی، عملکردی مشابه یک ماشین یا کامیون استاندارد را دارد. لاستیک‌های بادی بلندتر و پهن‌تر از لاستیک‌های بالشتکی هستند و از لاستیک ساخته شده و با هوای فشرده پر شده‌اند. لاستیک‌های بادی در خارج از محیط روی آسفالت، شن و حتی زمین‌های آسفالت نشده به خوبی کار می‌کند اما مشابه لاستیک ماشین یا دوچرخه می‌تواند سوراخ شوند.

لاستیک‌های توپر

طراحی توپر باعث می‌شود که تایرها بسیار بادوام باشند. آنها پاره نمی‌شوند، سوراخ نخواهند شد یا صاف نمی‌شوند، به همین دلیل است که برای انواع کاربردهای سنگین، از جمله مناطق ساخت‌ و ساز، محوطه‌های با زمین ناهموار، مراکز بازیافت و مکان‌های مشابهی که ممکن است دارای خرده‌های فلزی، میخ‌ها و سایر موارد بالقوه آسیب ‌رسان باشند، استفاده ‌شوند. موارد موجود در محیط کار قیمت تخریب ناپذیری لاستیک‌های توپر را نیز  نسبت به تایرهای بادی پنوماتیک قابل توجیه می‌کند.

 

لاستیک‌های بالشتکی

لاستیک‌های بالشتکی مستقیماً روی چرخ فشار داده می‌شوند و دارای شاسی کوچکتری هستند که نسبت به لاستیک‌های پنوماتیک پایین‌تر روی زمین قرار می‌گیرند. این موقعیت با ایجاد یک شعاع دور کوچک‌تر، مزیت بزرگی از نظر مانور پذیری به آنها می‌دهد. متأسفانه، فاصله کم از سطح زمین تا حد زیادی آنها را به استفاده در داخل محیط مناسب می‌کند زیرا ممکن است لیفتراک بر روی حاشیه‌ها، پیاده روهای ناهموار و سایر موانع بیرون قابلیت عملیاتی کمی داشته باشد. شایان ذکر است که لیفتراک‌های تایر بالشتکی معمولاً ارزان‌تر و راحت‌تر از لیفتراک‌های بادی تایر هستند.

لیفتراک

لاستیک‌های پلی اورتان

لاستیک‌های پلی اورتان با نصب آسان، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی چرخ‌های لیفتراک فشرده شوند. اینها مقاومت غلتشی کمی دارند که نشانی از طول عمر بالای آنهاست. به دلیل کشش عالی که ارائه می‌کنند، این لاستیک‌ها محبوبیتشان زیاد است اما یک جنبه منفی دارند، آنها را فقط می‌توان در داخل محیط استفاده کرد. لاستیک‌های پلی اورتان با زمین‌های ناهموار ناسازگار هستند و بنابراین فقط روی زمین‌های آسفالتی صاف کار می‌کنند.

لاستیک‌های بدون علامت

لاستیک‌های بدون علامت به طور گسترده‌ای برای از بین بردن لکه‌های سیاه در کف انبار استفاده می‌شوند. معمولاً کارخانه‌های خواربار فروشی یا فرآوری مواد غذایی به دلایل بهداشتی ملزم به استفاده از آنها در کارخانه‌های خود هستند. لاستیک‌های بدون علامت در انواع توپر، پنوماتیک و بالشتکی موجود هستند.

رنگ این تایرها ممکن است از تولید کننده‎ای به تولید کننده دیگر متفاوت باشد اما اکثر آنها خاکستری یا سفید هستند. اکثر لاستیک‌های صنعتی مشکی هستند. این مهم به دلیل دوده‌ای است که هنگام ساخت این لاستیک‌ها به مخلوط لاستیک طبیعی اضافه می‌شود. از دوده برای مقاوم‌تر کردن لاستیک در برابر سایش با جذب گرما و محافظت از لاستیک‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌شود که این باعث پیری لاستیک‌ها خواهد شد. لاستیک‌های بدون علامت حاوی سیلیس یا گچ برای جلوگیری از سایش هستند و افزودن آنتی اکسیدان به لاستیک، از آنها در برابر اشعه UV محافظت می‌کند.

4- ارگونومی لیفتراک

صندلی‌های باکیفیت و قابل تنظیم مهم هستند زیرا اپراتورهای لیفتراک ساعت‌ها در ماشین‌های خود می‌نشینند. طراحی و قرار دادن کنترل‌ها نیز مهم هستند. سرمایه ‌گذاری روی ارگونومی با کیفیت، احتمال آسیب‌هایی مانند کمردرد یا سندرم تونل کارپال را کاهش می‌دهد که این می‌تواند ناشی از انجام کارهای تکراری در شرایط ناخوشایند نشستن و رسیدن باشد.

5- انواع لیفتراک

انواع مختلفی از لیفتراک وجود دارند که همگی دارای قابلیت‌های مختلفی هستند. بیایید نگاهی به برخی از موارد رایج بیندازیم:

جک پالت دستی (بالابر)

جک پالت دستی از جک هیدرولیک برای بالا بردن و جابجایی پالت‌ها استفاده می‌کند. چرخ‌ها در زیر هر چنگال قرار دارند. چنگال از چرخ‌های جلو جدا می‌شود و پالت را بلند می‌کند تا فضای کافی برای حمل پالت در محل کار ایجاد شود.

جک پالت برقی (بالابر)

جک پالت برقی با موتور الکتریکی با باتری کار می‌کند. آنها برای و جابجایی سریع پالت‌ها طراحی شده‌اند. تفاوت‌های کلیدی بین جک‌های پالت در وضعیت ایستادن راننده و طول چنگال هستند.

جابه جایی لیفتراکاستکر دستی

استکرهای دستی با دست کار می‌کنند و برای جابجایی و بلند کردن پالت طراحی شده‌اند. آنها نیاز به اقدام دستی برای بلند کردن بارهای تا پنج فوت دارند. این لیفتراک‌های کم‌ دسترس برای انباشته شدن دو طبقه و عملیات قفسه‌ بندی و قفسه ‌بندی در سطح پایین مناسب هستند. با این حال، استکرهای دستی کند عمل می‌کنند و فقط برای حجم بسیار کم مانند یک تا پنج پالت در روز توصیه می‌شوند.

استکر برقی

استاکرهای برقی در مدل‌ها و انواع مختلفی وجود دارند. آنها اساساً یک پالت تراک با دکل هستند و از محفظه باتری و موتور برای وزن کردن بار استفاده می‌کنند. این لیفتراک‌ها می‌توانند تا ارتفاع 6 متری را حمل کنند.

 لیفتراک احتراق داخلی ضد تعادل

یک لیفتراک احتراق داخلی ضد تعادل، از یک موتور احتراق داخلی (IC) برای تامین انرژی مکانیزم بالابر استفاده می‌کند. لیفتراک بالانس دارای وزنه تعادلی است که معمولاً یک وزنه چدنی در عقب می‌باشد. تعادل لیفتراک با این وزن در زمانی که لیفتراک در حال کار یا بلند کردن است به دست می‌آید. این نوع لیفتراک‌ها برای کار با انواع سوخت طراحی شده‌اند که رایج‌ترین آنها پروپان مایع و گازوئیل است.

 کنتربالانس الکتریکی 3 چرخ

یک پیکربندی محرک الکتریکی 3 چرخ، شامل یک چرخ فرمان دوگانه است که در مرکز زیر وزنه تعادل نصب شده است. یکی از مزایای کلیدی 3 چرخ برقی این است که شعاع گردش کمتری نسبت به لیفتراک‌های برقی 4 چرخ سنتی ارائه می‌دهد.

کنتربالانس برقی 4 چرخ

یک پیکربندی 4 چرخ شامل یک فرمان تکی در هر گوشه عقب است که توسط یک قوچ هیدرولیک با عملکرد دوگانه کنترل می‌شود. آنها هنگام چرخش پایداری بیشتری ارائه می‌دهند و به دلیل محور فرمان عقب مفصلی برای کاربردهای خشن‌تر حیاط و کف انبار مناسب‌تر هستند. تعادل برقی 4 چرخ می‌تواند برای کاربردهای تخصصی بلند کردن سنگین مانند نصب ماشین آلات و ابزار مورد استفاده قرار گیرد. آنها همچنین می‌توانند برای خرده فروشی‌ها، فروشگاه‌های سخت افزار و سایر کارهای سبک استفاده شوند.

خرید یا اجاره لیفتراک؟

به دلیل هزینه اولیه بالا، لیفتراک اجاره ای انتخاب بهتری هستند. مهم است که همیشه هزینه‌های مداوم یک لیفتراک در طول عمر آن مانند سوخت، لاستیک، سرویس، استهلاک و هزینه‌های اپراتور را در نظر بگیرید. معمولاً اجاره مقرون به صرفه‌تر است، به خصوص اگر نیاز به صرفه جویی در سرمایه عملیاتی دارید.

در مواقع دیگر، خرید لیفتراک کارکرده منطقی‌تر خواهد بود زیرا به شما این امکان را می‌دهد که استهلاک سرمایه و سایر مزایای مالیاتی را مطالبه کنید. پرداخت‌های اجاره به عنوان یک کسر مالیاتی فوری بدون هیچ‌ یک از پیچیدگی‌های حسابداری شامل استهلاک، ارزیابی دارایی‌ها یا محدود کردن سرمایه عملیاتی به دفتر شما وارد می‌شوند. اجاره‌های بلند مدت نیازی به نشان دادن بدهی در ترازنامه شرکت شما ندارند.

انتخاب مدل لیفتراک مناسب برای نیازهای شما تنها بخشی از فرآیند خرید ی اجاره هستند طمئن شوید که زمان کار خود را به حداکثر و زمان خرابی را به حداقل می‌رسانید و حداکثر بازگشت سرمایه خود را دریافت می‌کنید.

منابع:

https://www.macallisterrentals.com/