کاربرد کالسکه در جابه‌جایی سریع و ایمن بارها با لیفتراک

لیفتراک‌ها طراحی‌ها و مکانیزم‌های متفاوتی برای جابه‌جایی بارها دارند. بااین‌حال اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آن‌ها یکسان هستند و هر یک از آن‌ها نقشی مهم در حمل ایمن و سریع بارها ایفا می‌کنند. کالسکه لیفتراک یکی از این اجزا است که با کمک به کنترل کامل بار در حین جابه‌جایی، به‌عنوان بازوی اجرایی و محرک انواع لیفتراک‌ها شناخته می‌شود. با توجه به تنوع کلاس‌های متنوع لیفتراک، شناخت کاربرد کالسکه در لیفتراک و چگونگی عملکرد آن در سیستم این ماشین‌‌های صنعتی اهمیت بالایی دارد. در این مطلب از وب‌سایت مجموعه لیفتراک برادران به‌طورکامل به کاربردهای این اجزا می‌پردازیم.

 

کالسکه لیفتراک چیست؟

واگن‌های لیفتراک در بخش جلویی بیشتر لیفتراک‌ها متصل به دکل قرار گرفته‌اند. دکل لیفتراک یکی از اجزای عمودی این ماشین‌های صنعتی است که وظیفه کنترل بار در زمان لیفت کردن، پایین آوردن و کج شدن آن در زمان جابه‌جایی را بر عهده دارد.

به عبارت بهتر شاخک‌ها و اتصالات نصب شده دیگر بر روی واگن‌های لیفتراک، در عملکرد آن نقشی مهم را ایفا می‌کنند. اصلی‌ترین کاربرد کالسکه در لیفتراک بالا بردن ریل‌های دکل توسط زنجیرها است. همچنین در واگن‌های لیفتراک غلتک‌هایی تعبیه شده‌اند تا بتوانند برای جلوگیری از درهم تنیده شدن ریل‌ها، آن‌ها را مدیریت کنند.

رایج‌ترین کالسکه‌های لیفتراک دارای دو میله فلزی ضخیم هستند که آن‌ها را با نام میله‌های واگن لیفتراک یا میله‌های کالسکه چنگال پالت می‌شناسند. بین آن‌ها یک نوار کالسکه بالا و پایین با مقدار فضای استاندارد وجود دارد. تمام قطعات مورد استفاده برای استحکام بار مانند: شاخک‌ها، تکیه‌گاه بار و سایر لوازم جانبی به کالسکه لیفتراک متصل می‌شوند.

کاربردهای انواع کلاس‌های کالسکه در لیفتراک

برای شناخت کاربرد کالسکه در لیفتراک در ابتدا باید با انواع کلاس‌های این جز مهم لیفتراک‌ها آشنا شوید. به‌طورکلی پنج کلاس واگن لیفتراک وجود دارد که ظرفیت‌های متفاوتی برای بلند کردن بار توسط آن‌ها تعیین شده است. این کلاس‌ها در فاصله بین میله چنگال بالایی و میله چنگال پایینی متفاوت هستند.

البته واگن‌های لیفتراک مقدار دقیق ظرفیت بار را نشان نمی‌دهند؛ بلکه پلاک لیفتراک و نمودار ظرفیت بار امکان یافتن دقیق ظرفیت بار را برای شما به وجود می‌آورند. همچنین توجه داشته باشید که کاربرد کالسکه در لیفتراک متناسب با نوع کلاس و انواع دکل این ماشین‌ها متفاوت است.

بر همین اساس مهم‌ترین کاربردهای انواع کلاس‌های کالسکه در لیفتراک عبارت‌اند از:

  • کالسکه لیفتراک کلاس 1: با ارتفاع 13 اینچی از ظرفیت لیفت کردن بارهایی با کمتر از 2200 پوند را برخوردار است.
  • کالسکه لیفتراک کلاس 2: ارتفاعی 16 اینچی دارد و برای جابه‌جایی بارهایی بین 2200 تا 5500 پوند به کار می‌رود.
  • کالسکه لیفتراک کلاس 3: ارتفاع آن 20 اینچ است و بهترین واگن برای انتقال بارهای بین 5500 تا 10998 پوند به‌شمار می‌رود.
  • کالسکه لیفتراک کلاس 4: این واگن با برخورداری از ظرفیت لیفت بارها بین 11000 تا 17600 پوند، ارتفاعی 25 اینچی دارد.
  • کالسکه لیفتراک کلاس 5: برای نقل‌وانتقال بارهای بین 17602 تا 24198 پوند از کالسکه‌های لیفتراک کلاس 5 استفاده می‌شود که ارتفاع آن‌ها 66/28 اینچ است.

اتصال شاخک‌ها در لیفتراک چه نقشی در کاربردهای کالسکه دارد؟

اگر اپراتور لیفتراک باشید یا کاربرد کالسکه در لیفتراک را بدانید، حتما با شاخک‌ها آشنایی دارید. این اجزا که به نام تین‌ها یا چنگال‌ها نیز شناخته می‌شوند، نقش بلند کردن بار از روی زمین را بر عهده دارند. پشتی بار به یک پالت یا بار دیگر امکان می‌دهد تا بدون تداخل با فرایندهای متحرک دکل، کاملا ایمن در مقابل لیفتراک قرار گیرند.

به همین دلیل نمی‌توان ارتباط مستقیم چنگال‌‌ها در کاربرد کالسکه در لیفتراک را نادیده گرفت. بر همین اساس در ادامه به معرفی انواع چنگال‌های لیفتراک می‌پردازیم که بر عملکرد واگن‌های این ماشین صنعتی تاثیرگذار هستند.

چنگال‌های قلاب‌مانند

چنگال‌های قلاب‌مانند که با نام‌های گیره، آویز یا چنگال به سبک ITA نیز شناخته می‌شوند، رایج‌ترین شاخک‌های مورد استفاده در لیفتراک‌های امروزه هستند. همه شاخک‌ها شکلی شبیه به L دارند. موقعیت قلاب‌ها دقیقا با فاصله بین میله‌های کالسکه لیفتراک بالا و پایینی مطابقت دارد.

به‌عنوان‌مثال برای بهره‌مندی از کاربرد کالسکه در لیفتراک‌هایی با واگن‌های کلاس 2 حتما باید از چنگال‌هایی استفاده کرد که از این کلاس پشتیبانی کنند. بدون وجود چنگال‌های قلاب مانند امکان مدیریت بارها توسط واگن‌ها وجود ندارد.

شاخک‌های پین‌مانند

چنگال‌های پین دار یا نام شاخک‌های محوری در تله‌ هندلرها، لودرهای چرخدار، لیفتراک‌هایی با ظرفیت بالابر ۱۵۰۰۰ پوندی یا بیشتر و لیفتراک‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شوند. در این نوع از شاخک‌ها در پشت قسمت عمودی به جای قلاب‌، چنگال‌های پین‌مانند به دایره‌ای توخالی یا یک قلاب متصل می‌شوند. آن‌ها دارای یک سوراخ کوچک در بالا هستند تا بتوان قفلی را در آن قسمت تعبیه کرد.

آنجایی کاربرد کالسکه در لیفتراک به عملکرد شاخک‌های پین‌مانند مرتبط می‌شود که دوشاخه بر روی واگن قرار می‌گیرد. با قرار گرفتن قفل تعبیه شده در شکاف روی میله کالسکه، چنگال محکم می‌شود. بر همین اساس در لیفتراک‌های دارای شاخک‌های پین‌مانند، این چنگال‌ها به واگن لیفتراک کمک می‌کنند تا بستر امن‌تری را برای بلند کردن بارها و جابه‌جایی آن به نقاط مختلف انبار به وجود آورند.

اطمینان از خرید بهترین لیفتراک‌ها با مجموعه لیفتراک برادران

هزینه‌های خرید لیفتراک‌ها بسیار بالا است. معمولا شرکت‌های تولیدی و صنایع برای رفع نیازهای خود در زمینه نقل‌وانتقال بارها به دنبال خرید لیفتراک‌های دست دوم هستند. در این بین انتخاب مجموعه‌ای معتبر بسیاری از هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد.

لیفتراک برادران یک مجموعه بزرگ و شناخته‌شده در زمینه عرضه لیفتراک‌های نو و دست دوم است که جدیدترین انواع این نوع از ماشین‌های صنعتی را به فروش می‌رساند. مجموعه‌ ما با ارائه خدمات کارشناسی لیفتراک جهت خرید و فروش، چالش‌های شما برای انتخاب لیفتراک مناسب را از سر راه بر می‌دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چرا شناخت کاربردهای کالسکه در لیفتراک اهمیت دارد؟

آگاهی از عملکردهای واگن در انواع لیفتراک‌ها به افزایش ایمنی و سرعت‌دهی به جابه‌جایی بارها کمک می‌کند.

برای شناخت کاربرد کالسکه در لیفتراک باید چه معیارهایی مد نظر قرار بگیرند؟

شناخت کلی کاربردهای واگن، نوع کلاس‌ کالسکه‌ها و چگونگی اتصال شاخک‌ها به آن‌ها نقش مهمی در بررسی عملکرد واگن‌های لیفتراک بر عهده دارند.

آیا می‌توان در واگن‌های کلاس 4 از شاخک‌های قلابی کلاس 3 استفاده کرد؟

خیر عملکرد شاخک‌های قلاب‌مانند بر اساس نوع کلاس‌ واگن‌ها تعریف شده است و امکان استفاده از یک چنگال برای کلاس‌های واگن متفاوت وجود ندارد.

image_pdf