منبع انرژی در لیفتراک رابطه مستقیم با قدرت آن دارد

لیفتراک یک وسیله حمل‌ونقل صنعتی است که با استفاده از دو شاخک یا ناخن خود وسایل و بارهای گوناگون را جابه‌جا می‌کند. لیفتراک‌ها در بخش‌های صنایع مختلف مانند انبارداری و واحدهایی که نیازمند انتقال و جابجایی کالا هستند، کاربرد دارند. منبع انرژی لیفتراک‌ها بسیار متنوع است و باید با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. به طور کلی بیشتر لیفتراک‌ها دارای موتورهای احتراق داخلی (IC) یا باتری‌های اسید-سرب هستند، اما سیستم‌های پیشران جدیدتر نیز طی سال‌های اخیر معرفی شده‌اند. در این مطلب با انواع منبع انرژی در لیفتراک و کاربردهای هرکدام از آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع منبع انرژی در لیفتراک

امروزه انواع لیفتراک با منبع انرژی مختلف در بازار وجود دارند که با استفاده از سوخت‌های فسیلی، انرژی الکتریکی و سلول‌های پیل سوختی (هیدروژن مایع) نیرو می‌گیرند. شما باید پیش از هر چیز مطمئن شوید تکنولوژی سیستم پیشران می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند و زیرساخت لازم برای استفاده از آن را دارید. در ادامه انواع منبع انرژی در لیفتراک را با هم مرور می‌کنیم.

لیفتراک مجهز به موتور پیل سوختی (هیدروژنی)

لیفتراک‌های دارای موتور پیل سوختی بسیاری از مزایای موتورهای احتراق داخلی و الکتریکی را در کنار هم دارند. آن‌ها عملکرد ساده و پایدار لیفتراک‌های ICT را در ترکیب با مزایای زیست‌محیطی انواع برقی، دارا هستند. شما می‌توانید به راحتی و در زمان کوتاه (حدود سه دقیقه) آن‌ها را سوخت‌گیری کنید؛ به این ترتیب با کاهش زمان شارژ بهره‌وری بهتری نیز دارند. ظرفیت حمل بار لیفتراک‌های هیدروژنی نیز بیشتر است، زیرا مخازن سوخت معمول را ندارند و تنها یک پیل سوختی هیدروژنی بر روی آن‌ها نصب می‌شود. در جدول زیر می‌توانید انواع منبع انرژی در لیفتراک را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

موتورهای مجهز به باتری‌های سرب-اسید

باتری‌ تهیه شده با سرب و اسید یکی از بهترین و قدیمی‌ترین منابع انرژی لیفتراک است. با استفاده از این نوع منبع انرژی می‌توانید لیفتراک را در محیط‌های مسقف که رعایت استانداردهای آلایندگی در آن‌ها الزامی است، استفاده کنید. بیش از 50 سال از ابداع این نوع منبع انرژی می‌گذرد و یکی از ارزان‎‌ترین سیستم‌های پیشران به شمار می‌رود. البته باتری‌های سرب-اسید بالاترین هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری را در بین منابع انرژی الکتریکی دارند.

لیفتراک مجهز به پالت‌های سربی (TPPL)

در تکنولوژی TPPL از پالت‌های  سربی کوچکتر و نازک‎تر برای ذخیره انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. به این ترتیب سطح تماس با حلال الکترولیت بیشتر می‌شود و به همین دلیل کارایی واکنش شیمیایی در آن‌ها بهبود پیدا می‌کند. این واکنش میان حلال سولفور و پالت‌های سربی رخ می‌دهد و در نتیجه انرژِی جنبشی موردنیاز برای حرکت لیفتراک تامین می‌شود.

باتری‌های لیتیوم-یون

با پیشرفت تکنولوژی لیفتراک‌های برقی به تدریج باتری‌های لیتیوم-یون به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گرفتند. سرعت شارژ شدن این مدل‌ها در مقایسه با انواع مجهز به باتری سرب-اسید بیشتر است و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها کمتر می‌باشد. همچنین انرژی تا زمان تمام شدن کامل شارژ باتری کاملا پوسته‌ و پایدار است. از نظر زیست‌محیطی این باتری‌ها در هنگام شارژ یا تخلیه انرژی هیچ نوع آلودگی تولید نمی‎کنند و نیاز به انجام برخی تعمیرات معمول ندارند، اما قیمت بیشتری در مقایسه با دیگر انواع باتری دارند. شما می‌توانید لیفتراک مجهز به باتری لیتیوم-یون را در مراکز دارای چند شیفت کاری استفاده کنید.

لیفتراک‌ با موتور احتراق داخلی

موتور احتراق داخلی (ICE) از سوخت گازوئیل، دیزل، گاز مایع (LPG) یا گاز طبیعی فشرده (CNG) استفاده می‌کند. این سوخت‌ها معمولا بهترین گزینه برای تامین انرژی لیفتراک‌های با ظرفیت حمل بالا و مورد استفاده در تاسیسات سنگین هستند. به این ترتیب می‌توانید به طور مداوم و با مصرف منبع سوخت قابل اطمینان ماموریت‌ها مهم را در محیط‌های پرچالش انجام دهید. این نوع سیستم پیشران بسیار قابل است و در فضاهای پر از خاک یا بسیار سرد کارایی بالایی دارد. سوخت‌گیری مجدد این نوع موتور نیز بسیار سریع و ساده است، نکته‌ای که از مزیت‌های اصلی موتور احتراق داخلی به شمار می‌رود. در جدول زیر نکات مهمی را در این زمینه مشاهده می‌کنید.

 

نوع منبع انرژیآلاینده‌هاپایداری انرژیتعمیر و نگهداریزیرساخت تامین انرژیشارژ و سوخت‌گیری
سلول‌های هیدروژنیبدون آلاینده؛ تنها خروجی آن‌ها بخار آب و گرما استانرژی پایدار تا زمان تمام شدن سوختتعمیر و نگهداری نسبتا آساننصب سیستم سوخت‌گیری هیدروژنساده و بسیار سریع
باتری‌های لیتیوم-یونبدون آلایندهانرژی پایدار تا زمان تمام شدن شارژبدون نیاز به تعمیر و نگهداریشبکه تامین برق قدرتمند، با توجه به تعداد ناوگاندارای قابلیت شارژ شدن؛ سرعت شارژ سریع‌تر در مقایسه با انواع سرب-اسید
باتری‌های TPPLبدون آلایندهکاهش انرژی تولیدی با افت شارژبدون نیاز به تعمیر و نگهداریشبکه شارژ متوسط، با توجه به تعداد ناوگاندارای قابلیت شارژ شدن؛ سرعت شارژ سریع‌تر در مقایسه با انواع سرب-اسید
باتری‌های سرب-اسیدبدون آلاینده در هنگام استفاده؛ تولید بخارهای سمی در زمان شارژافت توان خروجی با کاهش شارژ باتریتعمیر و نگهداری بیشتر در مقایسه با دیگر منابع انرژی الکتریکیشبکه شارژ باتری متوسط، با توجه به تعداد ناوگانساختار پیچیده و زمان‌بر برای شارژ و تعویض
موتورهای احتراق داخلیتولید آلاینده در هنگام استفاده؛ مناسب برای استفاده در فضاهای باز و محیط‌های دارای تهویهتولید انرژی پایدار تا زمان تمام شدن سوختنیازمند تعمیر و نگهداری منظمجایگاه سوختگیریساختار ساده و امکان سوخت‌گیری سریع و آسان

هنگام خرید لیفتراک حتما به منبع انرژی آن توجه کنید

لیفتراک یک ماشین صنعتی ضروی در بسیاری از صنایع است. این ماشین‌آلات دارای انواع گوناگون هستند تا نیازهای مختلف را پاسخ دهند. یکی از دسته‌بندی‌های مهم در این زمینه، منبع انرژی در لیفتراک است. شما باید با توجه به نوع فعالیت لیفتراک، محل استفاده و استانداردهای موجود بهترین موتور را انتخاب کنید. شرکت لیفتراک برادران خدمات واردات، مونتاژ، تعمیرات و ساخت قطعات و تجهیزات انواع لیفتراک‌، از برندهای معتبر دنیا را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف سایت ما از این خدمات بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

عمر متوسط باتری لیفتراک چقدر است؟

معمولا باتری‌های لیفتراک را می‌توان تا 1,500 سیکل شارژ کرد. به طور میانگین تعداد دفعات شارژ باتری در طول سال 300 سیکل است، به این ترتیب عمر مفید لیفتراک 5 سال خواهد بود. در صورت استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت این عمر کاهش پیدا می‌کند.

آیا بررسی روزانه لیفتراک ضروری است؟

بله، شما باید هر روز پیش از آغاز هر شیفت وضعیت لیفتراک را بررسی کنید. به طور کلی انجام روزانه این کار برای تمام وسایل حمل‌ونقل موتوری ضروری است.

فاصله توقف لیفتراک پس از ترمز گرفتن چند متر است؟

معمولا در سرعت 14 کیلومتر در ساعت پس از ترمز گرفتن 15 متر طول می‌کشد تا لیفتراک به طور کامل متوقف شود. علاوه بر این معمولا از زمان مشاهده مانع تا اقدام به گرفتن ترمز لیفتراک 2 متر جابجا می‌شود، بنابراین باید 3 متر دیگر نیز به این طول اضافه کنید.

image_pdf