چگونه لیفتراک مناسب را برای انبار خود انتخاب کنیم؟

لیفتراک امروزه جزء ضروری یک انبار وسائل و تجهیزات است. انبارداری موثر و پربازده شامل اقدامات زیادی است که یکی از آنها پیدا کردن لیفتراک مناسب خواهد بود. لیفتراک باید براساس اندازه انبار، نوع محموله، مقدار هزینه و غیره انتخاب شود. همچنین مهم است که میزان امنیت انبار خود فکر کنید و ببینید کدام نوع لیفتراک می‌تواند بیشترین امنیت را برای شما فراهم کند. بنابراین قبل از انتخاب لیفتراک مناسب برای انبار خود بیایید ببینیم چه مواردی باید در نظر بگیریم.

آیا لیفتراک را برای داخل یا خارج از انبار می‌خواهید؟

لیفتراک یک ماشین صنعتی است که به انبارها کمک می‌کند تا مواد را در داخل و خارج از منزل بلند کرده، جابجا کنند و نگهداری نمایند. بسته به نوع انبار، فضا و محیط، به تجهیزات انبار خوبی نیاز دارید تا بازده عملیاتی را افزایش دهید. اگر در داخل خانه کار می‌کنید، می‌توانید از لیفتراک‌های برقی که سر و صدای کمتری دارند، ماشین‌هایی با لاستیک‌های بالشتکی که پایین‌تر از سطح زمین هستند و شعاع چرخش کمتری دارند یا مواد لاستیک پلی‌اورتان که برای جاده‌های آسفالت عالی هستند، استفاده کنید. برای عملیات در فضای باز، بهترین انتخاب شما لیفتراک‌های دیزلی برای زمین‌های ناهموار یا بالابرهای پنوماتیکی تایر است که برای عملیات‌های سنگین در آسفالت، شن و یا جاده‌های آسفالت نشده ساخته شده‌اند.

لیفتراک مناسب

چه مقدار ظرفیتی را برای لیفتراک انتخاب کنیم؟

انتخاب ظرفیت بالابر مناسب مستلزم آگاهی از عواملی است که یک شرکت انبارداری خوب نیز دارد تا حمل بار کارآمد را آسان کند. شما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع بار
  • وزن بار (از متوسط ​​تا سنگین‌ترین)
  • ظرفیت بالابر (از متوسط ​​تا سنگین‌ترین بار)
  • عرض بار

ما تصور می‌کنیم که شما یک ماشین قدرتمند با حداکثر عملکرد می‌خواهید. توصیه ما این است که به جای پرداخت هزینه بیشتر از نیاز واقعی، لیفتراک مناسب برای انبار خود را متناسب با نوع بار و وزن آنها انتخاب کنید.

بالاترین نقطه‌ای که لیفتراک باید به آن برسد چقدر است؟

سطح دسترسی مهم است زیرا بر ظرفیت بار شما تأثیر می‌گذارد. عامل اصلی که باید در نظر بگیرید نحوه چیدمان انبار شماست. از نظر ارتفاعی یک لیفتراک شرایط زیر را دارد:

  • ارتفاع بالابر معمولی
  • بالاترین نقطه قابل دستیابی
  • محدودیت‌های احتمالی ارتفاع

شما برای انبار خود به یک لیفتراکی نیاز دارید که بتواند حتی به بالاترین نقطه بدون آسیب رساندن به بارها کار کند. انواع مختلفی از لیفتراک برای استفاده در فضای باز و داخلی وجود دارند. لیفتراک برقی وجود دارد که تا 9 متر می‌رسد در حالی که نوه دیزلی می‌تواند به بالای 11 متر نیز برسد.

لیفتراک برقی یا دیزلی؛ کدام بهتر است؟

احتراق الکتریکی و داخلی به نوع قدرت و سوخت مورد نظر شما در لیفتراک اشاره دارد. علاوه بر این، انبار شما می‌تواند از هر دو نوع لیفتراک بهره مند شود اما این مهم بستگی به حمل بار دارد.

لیفتراک برقی

یک لیفتراک برقی برای انبار شما در ابتدا هزینه بیشتری خواهد داشت اما در مقایسه با مدل‌های دیزلی دارای مزایای برتری مانند هزینه عملیاتی کمتر در ساعت و کاهش مصرف سوخت است. لیفتراک‌های برقی به راحتی در اطراف حرکت می‌کنند و قدرت کافی برای یک شیفت کاری هشت ساعته را فراهم می‌نمایند. به دلیل بهره وری آلایندگی صفر و عملکرد بی‌صدا برای استفاده در داخل انبار ایده آل هستند. ساعات شارژ بر اساس مدل بالابر از سه تا دوازده ساعت متغیر است. ظرفیت بالابرهای برقی کوچکتر بیش از 60 کیلوگرم می‌باشد و بیشتر برای بارهای سبک از جمله غذا، کتاب، لباس و غیره استفاده می‌شود.

لیفتراک دیزلی

لیفتراک‌های دیزلی با سوخت‌های مختلفی مانند بنزین، گازوئیل، پروپان و گاز طبیعی فشرده کار می‌کنند. مدل‌های دیزلی ارزان‌تر از برقی هستند اما هزینه عملیاتی آنها در ساعت بیشتر است. ظرفیت بالابری لیفتراک‌های دیزلی برای وزن تا 60 تن است که مزیت اصلی آنها محسوب می‌شود. معمولاً در فضاهای بیرونی استفاده می‌شوند اما علیرغم سر و صدای زیادی که دارند، ظرفیت بالابری و قدرت آنها بیشتر از لیفتراک‌های برقی است.

لیفتراک اجاره ای

کدام نوع لیفتراک را برای انبار خریداری کنیم؟

لیفتراک یکی از تجهیزات ضروری برای هر انباری است، اما در عین حال یکی از گران‌ترین‌هاست! بنابراین، اطمینان از انتخاب لیفتراک مناسب برای نیازهای انبار ضروری است. بسته به نوع محصولاتی که قرار است با آنها کار کنید، محیط انبار و نوع قفسه بندی، لیفتراک مورد نیازتان متفاوت خواهد بود. در ادامه به محبوب‌ترین و پرکاربردترین لیفتراک‌های موجود در بازار اشاره می‌کنیم:

لیفتراک ضد تعادل

این یکی از محبوب‌ترین و همه کاره‌ترین انواع لیفتراک است. آنها در طیف گسترده ای از مشخصات استفاده می‌شون، اما بیشتر در داخل انبار و روی سطوح صاف استفاده می‌شوند. این ماشین آلات برای انبارها ایده آل هستند زیرا توانایی آنها در جابجایی بارهای سنگین در فواصل نسبتاً کوتاه خواهند بود. لیفتراک‌های ضد تعادل به دلیل وزن زیاد در قسمت عقب دستگاه که وزن پالت‌ها و مواد بارگذاری شده روی چنگال‌های جلویی را متعادل می‌کنند، قادر به جابجایی اجسام بسیار سنگین هستند.

لیفتراک‌های ضد تعادل که در مدل‌های برقی، دیزلی یا گازی موجود هستند، انتخابی عالی برای انبارهایی با موجودی‌های گسترده می‌باشند. آنها مخصوصاً برای بارگیری و تخلیه پالت‌ها و حمل و نقل اقلام مختلف مفید هستند. برخی از مدل‌ها در انواع سه چرخ عرضه می‌شوند که در صورت کمبود فضا مفید هستند زیرا مدل‌های چهار چرخ گاهی اوقات می‌توانند برای مانور دادن در فضاهای تنگ چالش برانگیز باشند زیرا دایره چرخشی بزرگی دارند. با این حال، در بیشتر موقعیت‌ها، این مشکلی ایجاد نمی‌کند و مزایای داشتن تجهیزات قدرتمند، همه ‌کاره و مستحکمی مانند این بسیار بیشتر از مشکلات احتمالی با مانور محدود است.

لیفتراک سایدلودر

لیفتراک‌های سایدلودر برای تمام نیازهای انبار شما مناسب نیستند اما در شرایط خاص یک موهبت بزرگ تلقی می‌شوند. اگر مرتباً بارهای عریض را ذخیره می‌کنید، سایدلودر یک انتخابی فوق العاده است. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بار خود را به طرفین حمل می‌کنند که آنها را برای حمل اقلام طولانی مانند لوله، تراورس، ورق فلزی، الوار و لوله عالی می‌کند.

لیفتراک سایدلودر برای استفاده در راهروهای باریک نیز مناسب است. مکانیسم قیچی منحصر به فرد آن برای گسترش چنگال‌ها به این معنی است که مجبور نیست بچرخد. هنگام استفاده از لیفتراک‌های سنتی، بارگیری و تخلیه اجسام سنگین ناخوشایند می‌تواند یک کابوس باشد، اما لودر کناری کار کوتاهی برای پیمایش راهروهای باریک و جابجایی محصولات طولانی انجام می‌دهد. ساید لودرها دارای محفظه‌ای برای اپراتور هستند و حتی می‌توانند به عرض راهروهای شما باشند زیرا برای بارگیری یا تخلیه نیازی به چرخش ندارند.

لیفتراک صنعتی

لیفتراک‌های با ظرفیت بالا یا لیفتراک‌های صنعتی قادر به جابجایی بارهای سنگین‌تر از لیفتراک متوسط ​​انبار هستند. آنها دارای ارتفاع و ظرفیت وزنی متنوعی می‌باشند اما مانند نوع ضد تعادلی عمل می‌کنند زیرا د وزنه سنگین در عقب دستگاه برای مقابله با بارهای سنگین دارند. بسته به نیاز خود می‌توانید یک لیفتراک صنعتی متناسب با نیاز انبار خود تهیه کنید.

لیفتراک صنعتی به ویژه برای سیستم‌های قفسه بندی بلندتر مناسب است زیرا قادر به بلند کردن بارها از سطح زمین بسیار بالاتر از یک لیفتراک استاندارد انبار است. با این حال، لیفتراک‌های صنعتی فقط برای محدوده محدودی از موقعیت‌ها ضروری هستند، زیرا معمولاً به ندرت به چنین قدرتی نیاز است.

لیفتراک زمین ناهموار

اگر در شرایط سخت در فضای باز کار می‌کنید این لیفتراک مناسب شماست. لیفتراک‌های زمین ناهموار به دلیل ساختار مستحکم خود قادر به کار بر روی زمین‌های ناهموار مانند شن، سنگ، سنگریزه و زمین ناهموار هستند. این لیفتراک دارای تایرهای بادوام بادی، آج سنگین تایر، فاصله زیاد از سطح زمین و موتور قدرتمند است. این ماشین‌ها برای استفاده در داخل انبار طراحی نشده‌اند، به خصوص که بیشتر آنها با موتور دیزلی کار می‌کنند.

اگر انبار شما در داخل است و تنها حمل و نقل در فضای باز مورد نیاز بین قفسه‌ها و کامیون‌ها یا وسایل نقلیه تخلیه می‌باشد، دیگر نیازی به خرید لیفتراک زمین ناهموار ندارید. تنها شرایطی که ممکن است در نظر داشته باشید این است که مسیر منتهی به وسایل نقلیه ناهموار باشد! اگرچه در این مورد، احتمالاً به جای خرید یا اجاره یک لیفتراک زمین ناهموار، روکش کردن مجدد جاده یا مسیر ارزان‌تر خواهد بود.

جک پالت

جک‌های پالت برای استفاده در مکان‌های کوچکتر با ظرفیت کمتر طراحی شده‌اند. همچنین به عنوان کامیون پمپ شناخته می‌شوند، آنها می‌توانند به صورت دستی یا با باتری الکتریکی کار کنند. با توجه به اندازه کوچکشان، جک‌های پالت در مجموعه وسیعی از انبارها با ارتفاع مختلف و برای دسترسی به پالت‌ها در تنگ‌ترین فضاها عالی هستند. اگر نیاز به جابجایی وسایل در سطح کف دارید، این لیفتراک ابزار ضروری است.

به خاطر داشته باشید که برای بارهای سنگین‌تر یا برای بارگیری و تخلیه چیزی از سطح بالاتر از سطح زمین جک پالت مناسب نیست. این لیفتراک فقط برای حمل پالت مناسب است. جک‌های پالت نسبتا ارزان هستند، بنابراین سرمایه گذاری ارزشمندی را در اکثر انبارها انجام دهید، حتی اگر فقط گاهی نیاز به استفاده از آن دارید. اگرچه این نوع لیفتراک قدرت حرکت سریع را ندارد که ممکن است در برخی از تنظیمات، به خصوص در مواردی که فضای کمی دارد، یک مزیت باشد.

لیفتراک برقی

هندلر تلسکوپی

گاهی اوقات به عنوان یک لیفتراک دستی یا جمع کننده شناخته می‌شود. بوم و بازوی قابل افزایش به این معناست که می‌توان از آن به عنوان یک لیفتراک یا جرثقیل کوچک استفاده کرد. به‌ طور ایده‌ آل برای تنظیمات ساختمانی یا کشاورزی، هندلر تلسکوپی را می‌توان در انبارهایی که برای بارگیری و تخلیه محصولات در ارتفاعات شدید نیاز به لیفتراک دارند، استفاده کرد. تله هندلر همچنین می‌تواند پالت‌ها و محموله‌ها را در فضاهای تنگ و در زوایای عجیب مانور دهد و اگر می‌خواهید فضا را به حداکثر برسانید، این دستگاه عالی است.

این‌ها با طیف وسیعی از مشخصات موجود هستند و می‌توانند در بسیاری از شرایط کاری مفید باشند. اگرچه این ماشین‌های قدرتمند بدون اشکال نیستند اما می‌توانند بسیار پرهزینه باشند! به دلیل قدرت و اندازه، مانور دادن آنها نیز کمتر است و دایره چرخشی بزرگی دارند. با این حال، قدرت، دوام و استحکام آنها و همچنین مناسب بودنشان برای استفاده در زمین‌های ناهموار، آنها را به ابزاری ضروری برای جابجایی وسایل سنگین به مکان‌های سخت تبدیل می‌کند.

پالت تراک

پالت تراک‌ها در دو نوع اصلی دستی و برقی عرضه می‌شوند. مشابه جک‌های پالت، یک پالت تراک معمولاً دارای یک پلتفرم بزرگتر است که امکان حمل و نقل بیش از یک پالت را در یک زمان به صورت افقی یا عمودی فراهم می‌کند. اگرچه آنها تقریباً به همان روش عمل می‌کنند اما با لغزش شاخک زیر پالت و استفاده از جک هیدرولیک برای بلند کردن بار کار خواهند کرد. پالت ‌کامیون‌ها دستی هستند و کامیون‌های برقی موتوری می‌باشند و برای جابجایی اقلام سنگین‌تر مناسب خواهند بود. پالت‌ کامیون‌های برقی نیز بسیار سریع‌تر بوده و برای بارگیری و تخلیه پالت‌ها از کامیون یا سایر وسایل نقلیه تحویل، برای توزیع در یک انبار بزرگ ایده ‌آل هستند.

استاکر رک

گاهی اوقات انبارها دارای راهروهای بسیار تنگی هستند و در مواردی که چنین است، قطعاً باید یک رک باریکی در نظر گرفته شود. بسیاری از مدل‌های استکرهای رک دارای ظرفیت ذخیره‌ سازی بزرگ و دید واضحی برای اپراتور هستند که آن را به جایگزین ایمن‌تری برای بسیاری از انواع سنتی لیفتراک در مکان‌های تنگ تبدیل می‌کند.

استفاده از استکرهای رک با طراحی خاص در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است زیرا خرده‌ فروشان و تولید کنندگان تلاش می‌کنند تا فضای انبارهای خود را به حداکثر برسانند (ذخیره سازی از فضا). لیفتراک‌هایی که برای استفاده در فضاهای تنگ طراحی شده‌اند، امکان ساخت قفسه‌های بیشتر و ذخیره‌ سازی محصولات بیشتری را فراهم می‌نمایند.

خرید یا اجاره لیفتراک برای انبار

اجاره لیفتراک در مقایسه با خرید لیفتراک به معنای کاهش هزینه‌هاست. شرکت‌های مختلف اجاره لیفتراک را به عنوان یک راه حل کوتاه مدت ایده آل می‌دانند. صاحبان شرکت‌ها معمولاً اجاره را مقرون به صرفه ارزیابی می‌کنند اما با در نظر گرفتن هزینه‌های مداوم لیفتراک مانند سوخت، لاستیک، نگهداری، بهره‌برداری و سرویس، ممکن است هزینه‌ها در پایان یکسان یا ببیشتر از هزینه خرید باشند. اگر تصمیم به اجاره دارید، همیشه سعی کنید از یک شرکت خوب خرید کنید و مطمئن شوید که تعمیر و نگهداری مناسبی را دریافت می‌کنید.

منابع:

https://www.radnes.com

https://www.deniint.com.mk