قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک

در بسیاری از عملیات اجرایی، یک لیفتراک معمولاً رایج‌ترین ماشین آلاتی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیفتراک برای حمل بار از نقطه‌ای به نقطه دیگری کاربرد دارد. خرید لیفتراک می‌تواند یک هزینه تجاری قابل توجهی داشته باشد اما اجاره لیفتراک برای انجام کارهای موقت، انتخابی عالی است. اما نکته‌ای که اغلب مهم است، شناخت قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک خواهد بود. با شناخت کافی می‌توانید تعمیر و نگهداری این دستگاه را در بهترین شرایط ممکن قرار دهید. در این بررسی ما به اجزای سازنده لیفتراک می‌پردازیم.

قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک

منبع نیرو (Power Source)

لیفتراک‌ها دارای یکی از دو منبع انرژی الکتریکی یا احتراق داخلی (IC) هستند:

سیستم برقی

لیفتراک‌هایی که با باتری کار می‌کنند، از یک باتری بزرگ برای تامین انرژی کامیون استفاده می‌نمایند. این باتری بسته به نوع و اندازه بالابر خریداری شده در زیر صندلی راننده یا در عقب آسانسور قرار دارد. باتری‌ها می‌توانند از 12 ولت تا 96 ولت متغیر بوده و ممکن است در ولتاژهای سفارشی نیز موجود باشند.

بسته به اندازه باتری، تعداد سلول‌های داخل باتری ممکن است متفاوت باشد. بالابرهایی که با باتری کار می‌کنند، باید به طور منظم شارژ و نگهداری شوند و سطح آب در باتری باید در سطح مناسبی نگه داشته شده و در صورت لزوم با آب مقطر پر شود. هنگام تعویض باتری، خرید اندازه مناسب با ظرفیت و نوع بالابر مورد استفاده، اهمیت دارد.

همه باتری‌ها دارای کد شناسایی باتری هستند که نوع، تعداد سلول‌ها و صفحات، آرایش سلولی و آمپر و ساعت سلولی را مشخص می‌کنند. لیفتراک‌های برقی اغلب در فضاهای بسته مانند انبارها یا کارخانه‌های تولیدی استفاده می‌شوند. از آنجایی که قطعات متحرک بسیار کمتری نسبت به کامیون‌های آی سی دارند، هزینه‌های نگهداری آنها نیز کمتر هستند.

احتراق داخلیاحتراق داخلی

بسیاری از بالابرها از موتورهای احتراق داخلی برای تامین انرژی کامیون استفاده می‌کنند. این موتورها با دیزل یا گاز پروپان کار خواهند کرد. برای بالابرهای دیزلی، مخزن در داخل شاسی قرار دارد. برای بالابرهای گازسوز، مخازن معمولاً در عقب آسانسور پشت صندلی راننده قرار می‌گیرند. در کامیون‌های برقی و آی سی، باتری یا موتور در محفظه زیر صندلی راننده قرار می‌گیرد. برای کامیون‌های پروپان یک بطری گاز در قسمت بیرونی در عقب کامیون نصب شده است.

دکل (Mast)

دکل از قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک است. دکل در انتهای بار شاسی قرار دارد که مسیری را برای غلتک‌ها فراهم می‌کند. بنابراین لیفتراک می‌تواند در صورت نیاز شاخک‌ها را بالا و پایین کند. همچنین این قسمت شامل قرقره‌ها، زنجیر بالابر و شیلنگ‌های هیدرولیک هستند که با بالابردن یا پایین آمدن بار روی سیستم قرقره کشیده و جمع می‌شوند. دکل‌ها معمولاً تا پایان عمر لیفتراک دوام می‌آورند، اگرچه شیلنگ‌ها، کانکتورها، قرقره‌ها و زنجیر لیفتراک ممکن است در طول زمان فرسوده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.

هنگام انتخاب دکل لیفتراک باید به چندین فاکتور زیر توجه کرد:

  • ارتفاع سقف تسهیلات
  • ارتفاع قفسه بندی
  • اسکله یا ارتفاع استیجینگ
  • حداکثر وزن بار

بیشتر دکل‌ها دارای درجه‌ای از بالابر آزاد هستند، یعنی مقدار کمی حرکت عمودی با چنگال‌ها قبل از درگیر شدن دکل را فراهم می‌کنند. همه انواع دکل باقیمانده، دوبلکس، تریپلکس و چهارتایی، دارای آسانسور هستند. نوع دکل انتخابی، به ارتفاع تسهیلات یا بالابر مورد نیاز بستگی دارد. مراحل اضافی به صورت تلسکوپی گسترش می‌یابند تا به سطوح بالاتر برسند.

دکل لیفتراک

لامپ‌ها (Lamps)

لیفتراک‌ها بسته به کاربردشان، دارای انواع مختلفی از لامپ‌ها هستند. یکی از رایج ترین لامپ‌های متصل به محافظ بالای سر است. این لامپ یک منبع نور جهت داری است که توسط اپراتور کنترل می‌شود. مانند نورافکن، در تامین نور نقطه‌ای در انتهای کامیون‌ها، کانتینرها و سایر فضاهایی که بارها در آن قرار می‌گیرند یا خارج می‌شوند، مفید است.

لیفتراک‌های بزرگ‌تر و آنهایی که در بیرون یا در شب کار می‌کنند، ممکن است مجموعه‌ای از چراغ‌های جلویی مانند چراغ‌های خودرو را داشته باشند. همه لیفتراک‌ها دارای چراغ‌های عقب قرمز و زرد برای نشان دادن پشتیبان ‌گیری و چرخش هستند. بسته به مدل و اندازه، برخی ممکن است دارای یک چراغ ایمنی گردان زرد یا قرمز یا یک چراغ در بالای دستگاه باشند.

سیگنال‌های هشدار و آلارم‌ها (Warning Signals and Alarms)

ایمنی لیفتراک بسیار مهم است زیرا بارها مشاهده است که عدم امینی لازم باعث آسیب به اپراتور شده است. برای کمک به عملکرد ایمن، بسیاری از لیفتراک‌ها هنگام استفاده دارای آلارم و سیگنال هستند. انواع آلارم عبارتند از:

  • هشدار پشتیبان: هنگامی که آسانسور به سمت عقب حرکت می‌کند، به طور خودکار فعال می‌شود تا به کارگران و عابران پیاده در نزدیکی هشدار دهد.
  • هشدار حداکثر ارتفاع: این زنگ هشدار به اپراتور هشدار می‌دهد که بار برداشته شده از حداکثر وزن نامی بالابر بیشتر است.
  • توان کم: حفظ نیرو در طول چرخه بالابر بسیار مهم است. نشانگرهای قدرت کم مانند نشانگر شارژ الکتریکی یا نشانگر سوخت، ممکن است زمانی که سوخت یا قدرت خیلی کم می‌باشد، صدایی قابل شنیدن از خود پخش کنند.
  • بوق: بسیاری از آلارم‌ها و سیگنال‌های موجود در لیفتراک‌ها به طور خودکار فعال می‌شوند. اما بوق توسط اپراتور کنترل خواهد شد. این اجازه می‌دهد تا یک سیگنال هشدار اضافی در محیط‌های پر سر و صدا و گوشه‌های کور مفید باشد.

سیلندر بالابر لیفتراک

سیلندر بالابر (Lift Cylinder)

سیلندر بالابر از قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک است. سیلندر حرکت عمودی بار روی دکل را تامین می‌کند. این قسمت معمولاً یک سیلندر تک اثر است و اندازه آن بر اساس اندازه دکل و تعداد مراحل تعیین می‌شود. بسته به میزان استفاده و اندازه بار، سیلندرهای بالابر ممکن است در طول عمر کامیون نیاز به تعویض داشته باشند.

سیلندر شیب (Tilt Cylinder)

سیلندرهای شیب، شیب جلو و عقب، چنگال‌های بار را کنترل می‌کنند. آنها به ایجاد موقعیت مناسب برای بار نسبت به سطحی که بار روی آن قرار می‌گیرد، کمک خواهند کرد. این در صورتی مفید است که سطح کمی بالا رود یا اگر کامیون به دلیل زمین در زاویه متفاوتی نسبت به سطح قرار بگیرد. همچنین در آزاد کردن فشار بر روی پالت کلیدی است تا به چنگال اجازه دهد که بدون حرکت دادن پالت با آن به عقب برگردد. سیلندرهای شیب نیز بسته به میزان استفاده و اندازه بار در طول زمان در معرض سایش هستند.

سیلندرهای چرخشی (Swing Cylinders)

برخی از کامیون‌ها سیلندرهای چرخشی دارند. این سیلندرها به بار اجازه می‌دهند تا بسته به کاربرد تا 90 درجه به چپ یا راست بچرخند. آنها ممکن است بخشی از یک چنگال لیفتراک باشند که بار را از دکل به جلو می‌راند تا سیلندرهای چرخشی درگیر شوند.

کالسکه لیفتراک (Forklift Carriage)

کالسکه لیفتراک شامل تکیه گاه بار و شاخک‌ها می‌باشد، تکیه گاه به دکل متصل است و از جابجایی بار از کامیون، به پهلو یا به سمت اپراتور جلوگیری می‌کند.

چنگال‌ لیفتراک

چنگال‌ لیفتراک (Forklift)

چنگال از قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک است. چنگال‌ها که به آنها تین نیز گفته می‌شود، وسیله‌ای برای حمل و جابجایی بار هستند. چنگال‌ها در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی وجود دارند. بسته به مدل، انواع چنگال ممکن است قابل تعویض باشند. انواع چنگال رایج عبارتند از:

  • Forks
  • Clamps
  • Rotational Forks
  • Scales
  • Drum Handling
  • Telescopic
  • Extended

وزنه تعادل (Counterweight)

به دلیل بارهای سنگینی که با لیفتراک بلند شده، این دستگاه‌ها باید به درستی متعادل شوند. وزن تعادل متناسب با حداکثر وزن بار است و بار حمل شده توسط شاخک‌ها را جبران می‌کند. در بالابرهای احتراق داخلی، این تعادل وزن مرده‌ای است که در عقب کامیون قرار دارد. برای بالابرهای الکتریکی، باتری اغلب به عنوان وزنه تعادل عمل می‌کند.

لاستیک ماشین (Tires)

بار و محیط کار، تعیین کننده نوع لاستیک مورد استفاده است. برای محیط‌های داخلی، صنعتی و انباری، بیشتر از لاستیک‌های بالشتکی استفاده می‌شود. برای استفاده در فضای باز، لاستیک‌های پنوماتیک رایج‌تر هستند.

چرخ‌ها (Wheels)

در لیفتراک، شما چرخ‌های محرک و فرمان را دارید. برخلاف خودروها، فرمان در عقب و چرخ‌های محرک در جلو قرار دارند. چرخ‌های فرمان در عقب قرار می‌گیرند تا دایره چرخشی محکمی ایجاد کنند و مانور لازم را در یک انبار یا حیاط فراهم نمایند یا 2 چرخ برای فرمان در مرکز وجود خواهند داشت یا همانطور که معمول تر است، 1 در هر گوشه عقب وجود دارند.

ترمزها ی لیفتراک

ترمزها (Brakes)

ترمز از قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک است. ترمزهای لیفتراک از کفشک‌های ترمز و درام ترمز تشکیل شده‌اند. آنها از طریق پدال پا یا ترمز دستی درگیر می‌شوند. بسیاری از لیفتراک‌های برقی مدرن، دارای ترمز احیا کننده ای هستند، این ترمز از موتور الکتریکی برای کاهش سرعت لیفتراک استفاده می‌کند و انرژی تولید شده برای شارژ مجدد باتری استفاده می‌شود.

محفظه کابین (Cab Enclosure)

بسته به نگرانی‌های ایمنی یا محیطی، کابین‌ها ممکن است باز یا بسته باشند:

1- صندلی: در لیفتراک‌های نشسته، صندلی راننده طوری قرار می‌گیرد که به اپراتور امکان دسترسی کامل به تمام کنترل‌ها را می‌دهد. در بالابرهای برقی، صندلی به عنوان خاموش کننده خودکار نیز عمل می‌کند، به این معنی که وقتی اپراتور می‌ایستد یا از لیفتراک خارج می‌شود، برق بالابر قطع خواهد شد.

2- محافظ بالای سر: در محیط‌های بالقوه خطرناک، ممکن است یک محافظ بالای سر قرار داده شود تا از اپراتور در برابر سقوط آوار یا خرابی بار در هنگام ارتفاع محافظت کند.حفاظ‌های بالای سر نیز ممکن است در صورت نیاز تقویت شوند.

3- کنترل‌های اهرمی: کنترل‌های اهرمی به اپراتور اجازه می‌دهند تا مکانیسم‌های بالابر را برای دستکاری بار درگیر کنند. این اهرم‌ها عبارتند از:

  • اهرم شیب: زاویه دوشاخه‌ها را نسبت به زمین کنترل می‌کند.
  • اهرم بالابر: مکانیسم‌های بالابر را روی دکل درگیر می‌کند.
  • اهرم تعویض جانبی: اجازه می‌دهد بار چند سانتی متر به چپ یا راست جابجا شود.
  • اهرم چرخان: برای کامیون‌هایی با مکانیزم چرخشی مانند آن‌هایی که برای سیستم‌های قفسه بندی استفاده می‌شوند، اهرم چرخان اجازه می‌دهد تا بار تا 90 درجه به چپ یا راست بچرخد. این سیستم همچنین شامل یک مکانیسم قیچی و یک اهرم کششی است که اجازه می‌دهد تا بار نوسان به سمت جلو رانده شود تا در یک قفسه قرار بگیرد.

کلام آخر

لیفتراک‌ها به عنوان اسباب کار بری هر عملیاتی می‌توانند به ایجاد یک محیط امن و کارآمد برای جابجایی بارهای سنگین یا حجیم کمک کنند. نوع تاسیسات، ارتفاع، اندازه حداکثر بار، محیط و عوامل دیگر بر نوع و قابلیت لیفتراک مورد نیاز تاثیر می‌گذارند. در محیط‌های با استفاده سنگین، بسیاری از قطعات نیاز به تعویض دارند، در حالی که برخی دیگر در طول عمر دستگاه دوام خواهند داشت. با این حال، شناخت قسمت های تشکیل دهنده لیفتراک برای استفاده بهینه و تعمیر و نگهداری بسیار مهم است.

منابع:

https://tontio.com//