پالت تراک برقی؛ جایگزینی مدرن برای جک پالت دستی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار بزرگی، انبار است. انبارداری باید با دقت و سرعت بسیار بالایی انجام شود و در نتیجه بهره‌وری بالایی داشته باشد. به همین خاطر باید از مدرن‌ترین و بهترین تجهیزات و ماشین‌آلات در انبارداری استفاده کرد. پالت تراک برقی یکی از کاربردی‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزان انبارداری به‌شمار می‌آید که استفاده از آن مزایای بی‌شماری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش بهره‌وری در انبارداری، کاهش سروصدا، کاهش انتشار آلاینده‌ها و کاهش هزینه‌های عملیاتی اشاره کرد. در این مطلب با پالت تراک برقی، کاربردها و مزایای بی‌شمار آن آشنا می‌شویم.

پالت تراک برقی چیست؟

اگر بخواهیم به شکل ساده پالت تراک برقی را توصیف کنیم، باید بگوییم که این تجهیزات نسخه‌ کوچک‌شده لیفتراک‌ هستند. با این تفاوت که توانایی جابه‌جایی بارها و پالت‌ها را در جهت عمودی ندارند (دارای محدودیت هستند). باید اشاره کرد که به پالت تراک‌های برقی، جک پالت برقی نیز گفته می‌شود. تمام فرایند جابه‌جایی بار یا پالت با استفاده از پالت تراک برقی، توسط نیروی برق انجام می‌شود. درواقع برای بلند کردن پالت از سطح زمین و جابه‌جایی آن، به هیچ‌گونه نیروی محرکه‌ای از طرف انسان نیاز نیست. عموما پالت تراک‌های برقی با استفاده از باتری نیروی برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

شما می‌توانید پالت تراک‌های برقی را در مدل‌های سکو دار و بدون سکو خریداری کنید. در مدل‌های سکو دار، اپراتور می‌تواند روی دستگاه بایستد و سپس آن را هدایت کند. ابعاد این پالت تراک‌های برقی بزرگ‌تر است و می‌توانند بارهایی با وزن بیشتر را حمل کنند. اگر محیط کسب‌وکار شما به اندازه کافی بزرگ است، می‌توانید از پالت تراک‌های برقی سکو دار استفاده کنید. در غیر این صورت، پالت تراک‌های بدون سکو گزینه‌ای مناسب برای تجهیز انبار شما به‌شمار می‌آیند.

تراک برقی

مزایای پالت تراک‌های برقی به‌عنوان تجهیزات انبارداری مدرن

پالت تراک‌های برقی را می‌توان یکی از بهترین تجهیزات الکترونیکی انبارداری دانست. به‌طور کلی با پیشرفت تکنولوژی، خطوط تولید و زنجیره تامین کالا نیز در محیط‌های صنعتی باید مطابق با تکنولوژی به‌روز شوند. به همین خاطر استفاده از تجهیزاتی که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند، آلودگی کم‌تری تولید می‌کنند و هزینه عملیاتی آن‌ها کم‌تر است، یک ضرورت به‌شمار می‌آید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پالت تراک برقی آشنا می‌شویم.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پالت تراک‌های برقی، کاهش هزینه‌های عملیاتی است. از آن‌جایی که شما با استفاده از این تجهیزات، هزینه‌های تعمیرات کم‌تری خواهید داشت، هزینه نهایی انبارداری شما کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، با استفاده از این پالت تراک‌ها، فشار کم‌تری به اپراتور انسانی وارد می‌شود و در نتیجه اپراتور بهره‌وری بیشتر و خطای انسانی کم‌تری خواهد داشت که به کاهش هزینه‌های عملیاتی منجر می‌شود.

سازگاری با محیط زیست

طی سال‌های اخیر، محیط زیست به دغدغه مهم بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ تبدیل شده است. با توجه به این که پالت تراک‌های برقی هیچ‌گونه آلودگی ندارند و نیروی مورد نیاز خود را از برق تامین می‌کنند، به‌خوبی با محیط زیست سازگار هستند. پس اگر به محیط زیست اطرافتان اهمیت می‌دهید، انتخاب پالت تراک‌های برقی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سروصدای کم‌تر

با توجه به این که پالت تراک‌های برقی موتور احتراقی ندارند و صرفا با نیروی برق کار می‌کنند، سروصدای تولیدی آن‌ها نسبت به لیفتراک‌ها بسیار کم‌تر است. این امر در انبارهای بزرگ که ده‌ها پالت تراک باید به‌صورت همزمان فعالیت داشته باشند، اهمیت بسیار بالایی دارد.

ایمنی بالا

دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از پالت تراک برقی را به گزینه‌ای بسیار ایمن تبدیل می‌کند. به‌طور کلی ایمنی در محیط کار اولویت اول بسیاری از مدیران انبارها به‌شمار می‌آید. با استفاده از این تجهیز پیشرفته، اپراتور فشار کم‌تری تحمل می‌کند و در نتیجه امکان بروز خطای انسانی توسط او به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر، این پالت تراک‌ها دارای سیستم‌های ایمنی مختلفی مانند محدودیت سرعت، توقف اضطراری، ترمز قدرتمند و پمپ‌های بالابر هیدرولیکی-الکتریکی هستند که باعث می‌شوند استفاده از این تجهیز، ریسک بسیار پایینی داشته باشد.

عدم نیاز به نیروی محرکه انسانی

استفاده از نیروی انسانی برای نظارت روی ماشین‌آلات و تجهیزات انباری کاملا ضروری است. با این حال، استفاده از نیروی انسانی برای جابه‌جایی بارها و پالت‌ها می‌تواند معایب بسیار زیادی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین معایب، کاهش سرعت و بهره‌وری انبارداری است. نیروی انسانی محدودیت‌های زیادی برای جابه‌جایی بارها و پالت‌ها دارد و به همین خاطر نمی‌توان بالاترین بهره‌وری را از آن انتظار داشت. درصورتی‌که با استفاده از پالت تراک برقی، بهره‌وری ثابت بوده و ایمنی نیز در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

پالت تراک برقی

کاربردهای متنوع پالت تراک برقی

پالت تراک‌های برقی بسته به مدل خود، با ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی می‌توانند تا 1 تن و برخی دیگر می‌توانند نزدیک به 3 تن بار یا بیشتر را نیز به‌آسانی جابه‌جا کنند. به همین خاطر شما باید در هنگام انتخاب پالت تراک برقی، به کاربری مورد نظرتان توجه لازم را داشته باشید. به‌طور کلی اصلی‌ترین کاربرد این تجهیزات، جابه‌جایی پالت‌ها و بارهای مسطح است. این تجهیزات برای استفاده در فضاهای کوچک و جابه‌جایی بارهای نه‌چندان سنگین بسیار ایده‌آل هستند. شما با استفاده از پالت تراک‌های برقی می‌توانید پالت‌ها را تا ارتفاعی در حدود 120 میلی‌متر بالا ببرید. همچنین عملکرد این تجهیزات در محیط‌هایی با شیب سطحی بین 2 تا 6 درصد فوق‌العاده است.

مقایسه‌ای میان پالت تراک برقی و دستی

تفاوت اصلی میان پالت‌ تراک‌های برقی و دستی، در روش استفاده از آن‌ها و مقدار فشار وارده بر اپراتور خلاصه می‌شود. پالت تراک‌های دستی برای جابه‌جایی بارهای سبک در مسافت‌های کوتاه گزینه‌ای ایده‌آل هستند. از طرف دیگر، پالت تراک‌های برقی برای جابه‌جایی بارهای سنگین‌تر که کنترل آن‌ها دشوارتر است، گزینه مناسب‌تری به‌شمار می‌آیند. اپراتور برای استفاده از پالت تراک دستی باید فشار نسبتا زیادی را تحمل کند؛ درصورتی‌که پالت تراک‌های برقی تمام فشار جابه‌جایی بارهای سنگین را به‌تنهایی تحمل می‌کنند.

 با انتخاب پالت تراک‌های برقی، بهره‌وری کسب‌وکار خود را افزایش دهید

افزایش بهره‌وری در انبارداری به‌صورت مستقیم باعث بهبود بهره‌وری در زنجیره تامین کالا، خط تولید و فروش کسب‌وکارهای بزرگ می‌شود. بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری در این بخش، استفاده از تجهیزات مدرن است. پالت تراک برقی به‌عنوان یک تجهیز پیشرفته انبارداری می‌تواند با کاهش فشار به نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش سرعت جابه‌جایی پالت‌ها و کالاها، بهره‌وری بخش انبارداری کسب‌وکار شما را به‌خوبی بهبود ببخشد.