مزایا و معایب لیفتراک دیزلی

انواع مختلفی از لیفتراک موجود هستند، کدام نوع برای نیازهای تجاری شما بهترین است؟ چگونه می‌دانید که کدام لیفتراک دیزلی مناسب شماست؟ لیفتراک‌ها را می‌توان با سوخت‌هایی مانند گاز پروپان مایع (LPG)، گاز طبیعی فشرده (CNG) و گازوئیل تغذیه کرد. لیفتراک برقی نیز موجود است. همه این لیفتراک‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند، بنابراین مهم است که مدل صحیح را متناسب با کار خود انتخاب کنید. اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب لیفتراک دیزلی بیندازیم.

کارایی و عملکرد

لیفتراک‌های دیزلی از نظر سرعت، شتاب، گشتاور پیشرانه در RPM (دور در دقیقه) پایین و همچنین توانایی کنار آمدن آسان با افزودنی‌های هیدرولیک، قدرت بیشتری نسبت به لیفترک‌های برقی دارند. با قدرت موتور بیشتر، این لیفترک‌ها ظرفیت بارگیری بیشتری دارند و بنابراین گزینه بهتری برای بلند کردن بارهای سنگین‌تر هستند که ممکن است برای مصارف صنعتی خاص مورد نیاز باشد.

سرویس و نگهداری

لیفتراک‌های دیزلی مشکلات تعمیر و نگهداری کمتری دارند. در مقایسه با مدل‌های مجهز به پروپان  (LPG)، نیاز به تعمیر و نگهداری در آنها کمتر است و همچنین موتور دیزل عمر طولانی‌تری دارد. لیفتراک‌های دیزلی در مقایسه با لیفتراک‌های برقی سایش بیشتری را در ترمزها تجربه می‌کنند زیرا اپراتور لیفتراک دیزلی مجبور است ترمزها را بیشتر فشار دهد. لیفتراک‌های دیزلی نیاز به تعویض مایع خنک کننده موتور و گیربکس دارند تا مایعات زائد برای دفع وجود داشته باشند.

سرویس و نگهداری

شرایط محیط کار

یک لیفتراک که با نیروی دیزل کار می‌کند و یک گزینه عالی برای کار در فضای باز است، زیرا آب و هوای مرطوب یا شرایط سخت یا کثیف بر آنها تأثیر منفی نمی‌گذارند. در صورت عدم استفاده، می‌توان آنها را در هر کجا که مناسب است پارک کرد، برخلاف لیفتراک‌های برقی که باید نزدیک به نقطه شارژ باتری خود باشند.

لیفتراک‌های دیزلی معمولاً خیلی جمع و جور نیستند. یک لیفتراک بزرگ و حجیم ممکن است در انبارهای کوچکتر در مورد مانور و ذخیره سازی لیفتراک مشکل ساز باشد. به هر حال لیفتراک‌های دیزلی برای استفاده در داخل خانه مناسب نیستند، مگر اینکه تهویه زیادی وجود داشته باشد یا لوازم جانبی انتشار گازهای گلخانه‌ای در آنها نصب شده باشند که می‌تواند گران باشد. لیفتراک‌های دیزلی همچنین می‌توانند هنگام استفاده در داخل فضای سر و صدای زیادی ایجاد کنند که ممکن است برخی اپراتورها مشکل ساز شوند.

لیفتراک‌های دیزلی از مزیت دید خوب به ویژه در قسمت عقب برخوردار هستند. مدل‌های پروپان (LPG) دارای مخزن پروپان متصل به پشت کامیون می‌باشند که می‌تواند دید راننده را مخفی کند. آخرین ملاحظات برای محیط کار، نیاز به ذخیره سازی سوخت در محل است. مخزن سوخت با توجه به مسائل مربوط به مقررات ایمنی و مسئولیت می‌تواند حجیم و پرهزینه باشد.

مقرون به صرفه بودن

لیفتراک‌های دیزلی در مقایسه با مدل‌های پروپان (LPG) هزینه کمتری برای کارکردن دارند و هزینه کل مالکیت آنها پایین است. با این حال، قیمت خرید لیفتراک دیزلی بالاتر است، بنابراین سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز بیشتر می‌باشد. سوخت گیری مجدد با لیفتراک‌های دیزلی سریع و آسان است و فقط باید مخزن سوخت را پر کرد.

یک لیفتراک برقی ساعت‌ها به شارژ باتری نیاز دارد. وقت شما با یک مدل دیزلی تلف نمی‌شود زیرا برای استفاده در محیط‌های کاری با شیفت‌های طولانی‌تر یا کار 24 ساعته انتخاب خوبی است. در حال حاضر، هزینه‌های سوخت برای لیفتراک‌های دیزلی پایین‌تر هستند، اما انتظار می‌رود قیمت سوخت‌های فسیلی در آینده افزایش یابد. در دسترس بودن سوخت‌های فسیلی نیز ممکن است در برخی مکان‌ها مشکل ساز باشد.

مزایای دیزل برای لیفتراک‌های فضای باز

چه صاحب کسب‌ و کار جدیدی باشید که با اولین لیفتراک خود شروع به کار کرده‌اید یا صاحب یک کسب و کار مستقر که ناوگان شما را گسترش می‌دهد، انتخاب یک لیفتراک کارکرده یا جدید می‌تواند یک تصمیم قاطع باشد. با وجود بسیاری از لیفتراک‌های الکتریکی، احتراق داخلی و هیبریدی که امروزه در بازار موجود است، انتخاب تجهیزات مناسب برای انبار شما بسیار مهم است.

هزینه اولیه موضوع مهمی برای بسیاری از صاحبان مشاغل است زیرا آنها خرید لیفتراک را در نظر می‌گیرند. اما باید هزینه‌های بلندمدت مرتبط با کارکرد لیفتراک خود را نیز در نظر بگیرید. بزرگترین هزینه طولانی مدت سوخت لیفتراک شماست. به همین دلیل است که لیفتراک‌های دیزلی گزینه‌ای جذاب هستند. لیفتراک‌های دیزلی مقرون به صرفه‌ترین هزینه‌های عملیاتی و سوخت طولانی مدت در میان لیفتراک‌های احتراق داخلی هستند. لیفتراک‌های دیزلی قوی‌تر هستند و می‌توانند از لیفتراک برقی معمولی نیز بالاتر بروند.

لیفتراک‌های دیزلی مزایای بسیار دیگری نیز دارند. بزرگترین مزیت هزینه‌های عملیاتی پایین آنها است زیرا دیزل ارزان‌ترین گزینه سوخت برای لیفتراک‌های احتراق داخلی است. مطمئناً مجبور نیستید با لیفتراک‌های برقی سوخت‌ گیری کنید، اما لیفتراک‌های برقی مانند لیفتراک‌های دیزلی برای محیط‌های بیرونی استفاده نمی‌شوند. با لیفتراک‌های برقی، باتری با ظرفیت بالا می‌تواند چندین ساعت طول بکشد تا دوباره شارژ شود و چند ساعت طول می‌کشد تا خنک شود. اما لیفتراک‌های دیزلی را می‌توان در محل سوخت ‌گیری کرد و بلافاصله آماده کار هستند.

وقتی لیفتراک‌های دیزلی را با موتورهای آی سی دیگری مانند پروپان مقایسه می‌کنید، مزایای بیشتری را خواهید دید. سیستم‌های سوخت لیفتراک‌های دیزلی داخلی هستند در حالی که موتورهای پروپان IC یا بیرون یا در عقب نصب می‌شوند. بالابرهای دیزلی نیز حجم کمتری دارند و مانور دادن آنها آسانتر است. نه تنها نگهداری موتورهای لیفتراک دیزلی آسانتر از موتورهای پروپان است بلکه موتورهای دیزلی معمولاً به میزان قابل توجهی عمر طولانی‌تری دارند.

قبل از خرید یک لیفتراک دیزلی مهم است که نوع بارهایی که انتظار دارید جابجا کنید و چقدر نیرو برای کارها نیاز دارید را تعیین کنید. هرچه نیازهای شما قوی‌تر و ناهموارتر باشند، هزینه بیشتری برای لیفتراک دیزلی خواهید داشت. همچنین باید آب و هوا و محیط را در نظر داشته باشید. اگر شرکت شما در منطقه‌ای واقع شده است که زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند، ممکن است به مدل سخت‌تری نسبت به سایر نقاط کشور نیاز داشته باشید.

همین امر در آب و هوای بسیار مرطوب نیز صادق است. این نیز عوارض خود را بر ماشین آلات و موتورها می‌گذارد و محیط زیست نیز می‌تواند بر لاستیک‌های لیفتراک دیزلی شما تأثیر بگذارد. برای لیفتراک‌هایی که عمدتاً در داخل خانه کار می‌کنند، تایرهای بالشتکی بهترین انتخاب برای سطوح بتنی و مشمع کف اتاق هستند. اما لاستیک‌های بادی برای کارهای بیرونی بهتر هستند. همچنین مهم است که بدانید همه لیفتراک‌های دیزلی با موتورهای احتراق داخلی کار می‌کنند و برای استفاده در انبارهایی که هوا تمایل به راکد ماندن دارد، ایمن نیستند.

اگر متوجه شدید که نمی‌توانید استفاده از لیفتراک دیزلی در داخل فضا برای کار خودداری کنید، مطمئن شوید که درهای بارانداز و پنجره‌های انبار خود را تا زمانی که لیفتراک دیزلی در حال استفاده است باز نگه دارید. لیفتراک‌های دیزلی با هزینه‌های عملیاتی و سوخت طولانی ‌مدت مقرون ‌به‌ صرفه، گزینه‌ای جذاب برای مشاغل در فضای باز هستند.

لیفتراک‌ دیزلی

لیفتراک‌های دیزلی با قابلیت بالا بردن لیفتراک‌های الکتریکی قوی‌تر، نیازی به شارژ مجدد یا خنک کردن ندارند. خواه کسب و کار شما در منطقه‌ای واقع شده باشد که زمستان‌های سخت یا تابستان‌های گرم و مرطوبی را تجربه کند، لیفتراک‌های دیزلی برای مشاغل در فضای باز مناسب هستند. با مزایای بسیار، به راحتی می‌توان دید که صاحبان مشاغل در حال انتخاب لیفتراک دیزلی برای کار در فضای باز خود هستند.

کلام آخر

لیفتراک‌های دیزلی یک انتخاب عالی برای استفاده در فضاهای بزرگ و بیرونی هستند. وقتی صحبت از جابجایی مواد به میان می‌آید، این ماشین آلات بسیار قدرتمند هستند، بنابراین می‌توانند بارهای سنگین‌تری را بلند کنند و عموماً عملکرد موتور بهتری دارند و نسبت به انواع دیگر لیفتراک‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری برنامه‌ ریزی ‌شده کمتری دارند. آنها همچنین تجهیزات خوبی برای مشاغلی هستند که به استفاده از لیفتراک برای ساعت‌های طولانی نیاز دارند زیرا به سرعت سوخت گیری می‌کنند.

لیفتراک‌های دیزلی برای کار در درازمدت مقرون به صرفه هستند، اما هزینه اولیه بالاتر از سایر انواع لیفتراک است. هزینه سوخت نیز پایین‌تر است اما بعید است قیمت در آینده به همین شکل باقی بماند. در نهایت، تأثیر زیست محیطی استفاده از سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته می‌شود که گازوئیل دارای انتشار دی اکسید کربن بالاتری در مقایسه با گزینه‌های جایگزین مانند لیفتراک برقی است.

منابع:

https://www.manliftengineering.com/

https://www.forkliftamerica.com//