لیفتراک ضد تعادل | یک وسیله نقلیه صنعتی کوچک ولی چابک و کارا

لیفتراک ضد تعادل نیازهای بسیاری از صنایع را برطرف می‌کند

لیفتراک ضدتعادل یکی از رایج‌ترین انواع لیفتراک است. احتمالا قبلا بسیاری از آنها را در کارخانه‌ها دیده‌اید، اما نمی‌دانستید که نام آنها لیفتراک ضد تعادل است. عبارت ضد تعادل به این دلیل است که این نوع لیفتراک وزنه سنگینی در پشت خود که باعث می‌شود وزن باری حمل می‌کند کاهش یابد. برای استفاده از این وسیله نقلیه، باید گواهینامه خاص آن را دریافت کرد. طراحی این لیفتراک به گونه‌ای است که می‌تواند برای هر کاربردی مفید واقع شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی لیفتراک ضد تعادل بپردازیم.

 

ویژگی‌های لیفتراک ضد تعادل

لیفتراک‌های ضد تعادل برای جابجایی مواد در صنایع مختلف، از تولید و عمده‌فروشی گرفته تا خرده‌فروشی، تدارکات و انبارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنگال‌های این لیفتراک از جلوی آن بیرون زده‌اند و این مساله نشان می‌دهد لیفتراک را می‌توان تا لبه انتهایی موادی که در حال جابجایی آنها است هدایت کرد.

اصطلاح «ضد تعادل» به طراحی لیفتراک اشاره می‌کند. در واقع این لیفتراک دارای وزنه ضد تعادل سنگینی است که می‌تواند وزن باری را که بر روی چنگال‌های جلویی حمل می‌شوند، کاهش دهد. در لیفتراک‌های احتراقی، تعادل در قسمت پشتی دستگاه یکپارچه می‌شود، در حالی که لیفتراک‌های برقی از طریق وزن اضافی باتری‌های نصب‌شده در واحد متعادل می‌شوند. بدون وزنه تعادل، لیفتراک‌ها در هنگام برداشتن بارهای سنگین با خطر بالای واژگونی روبرو می‌شوند.

مزایای لیفتراک ضد تعادل

از مزایای لیفتراک ضد تعادل می‌توان به هزینه پایین آن اشاره کرد. البته هزینه کارکرد و نگهداری یک لیفتراک ضد تعادل به نوع سوختی که برای تامین انرژی آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، لیفتراک‌های ضد تعادل برقی نسبت به لیفتراک‌های ضد تعادل گازی یا گازوئیلی ارزان‌تر هستند، زیرا برای شارژ کردن آنها فقط به باتری نیاز دارید. در ادامه به سایر مزایای لیفتراک ضد تعادل اشاره می‌کنیم.

قابلیت حمل بار با وزن‌های مختلف

طراحی منحصر به فرد لیفتراک‌های ضد تعادل به این معنی است که هر چه بزرگتر باشند، وزن بیشتری را می‌توانند تحمل کنند. وزنه تعادل داخلی باید به اندازه‌ای باشد که بتواند وزن بار برداشته شده توسط چنگال‌ها را خنثی کند تا لیفتراک واژگون نشود.

 

 

به طور متوسط، لیفتراک‌های ضد تعادل می‌توانند بین 1.8 تا 48 تن وزن بلند کنند، بنابراین می‌توان از آنها برای انجام عملیات‌های مختلف استفاده کرد. هرچه ظرفیت بالابری لیفتراک بیشتر باشد، وزنه ضد تعادل آن هم بزرگتر است.

انواع مختلف سوخت

یکی دیگر از مزایای لیفتراک‌های ضد تعادل این است که انواع سوخت برای تامین انرژی آنها وجود دارد. انواع مختلف سوخت موجود به دستگاه اجازه می‌دهد تا برای یک کاربرد خاص سفارشی شود، مانند لیفتراک ضد تعادل با موتور دیزلی، قدرت لازم را برای بلند کردن و مانور دادن بارهای سنگین مانند کانتینر را دارد. از سوی دیگر، لیفتراک ضد تعادل برقی ازنوع باتری برای کارهای سبک‌تر گزینه‌ای ایده‌آل است. انواع لیفتراک ضد تعادل از لحاظ سوخت عبارتند از:

  • لیفتراک ضدتعادل با سوخت LPG
  • لیفتراک ضدتعادل با سوخت بنزین
  • لیفتراک ضدتعادل با سوخت دیزل
  • لیفتراک ضدتعادل با باتری الکتریکی

افزایش کارآیی با استفاده از گیره‌های مناسب

لیفتراک‌های ضد تعادل باعث می‌شوند کارآیی عملیات بیشتر شود؛ زیرا می‌توان آنها را با انواع مختلفی از اتصالات نصب کرد. گیره‌هایی مانند مثال‌های زیر به یک لیفتراک ضدتعادل اجازه می‌دهند تا وظایفی را که معمولاً قادر به انجام آن نیست، انجام دهد. به همین خاطر، کارآیی آنها افزایش می‌یابد. این گیره‌ها عبارتند از:

  • گیره‌هایی مانند عدل یا رول‌های کاغذی: این گیره‌ها به لیفتراک‌های ضد تعادل اجازه می‌دهند تا بارهای عدل‌دار یا نامنظم از جمله پنبه، عدل‌های پشمی یا رول‌های کاغذی را که نمی‌توان آنها را با استفاده از لاستیک‌های استاندارد برداشت یا بلند کرد، با خیال راحت بالا برد و جابجا کرد.
  • روتاتورها و سطل‌گیرها: این تجهیزات به لیفتراک‌های ضد تعادل اجازه می‌دهند که سطل‌های صنعتی را به طور ایمن و کارآمد جمع‌آوری و جابجا کنند.

میله‌های فرش: میله‌های فرش، نوعی گیره هستند که روی چنگال‌های استاندارد لیفتراک‌های ضد تعادل قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهند تا فرش‌ها، منسوجات یا کالاهای طویل با رعایت تعادل در لیفتراک قرار بگیرند تا حمل و نقل آسان و ایمن باشد.

 

انجام عملیات درون و بیرون ساختمان

لیفتراک‌های ضد تعادل را می‌توان با گزینه‌های مختلفی از تایر از جمله بدون علامت، پنوماتیک، بالشتک و جامد نصب کرد. بسته به کاربرد، باید بهترین گزینه تایر انتخاب شود. برای مثال یک لیفتراک که در داخل یک انبار کار می‌کند ممکن است دارای لاستیک‌های بدون علامت باشد، بنابراین در طول عملیات، هیچ علامتی در کف انبار باقی نمی‌گذارد.

برای لیفتراک‌های ضد تعادل که در فضای باز کار می‌کنند، از لاستیک‌های پنوماتیک نیز استفاده می‌شود؛ زیرا دارای آج‌های عمیق از جنس لاستیک بادوام هستند که می‌توانند در شرایط سخت‌تر کاری، در فضای باز مقاومت کنند.

قدرت مانور بیشتر

برای کاربردهای داخلی مانند انبارداری که استفاده از فضای ذخیره‌سازی موجود در اولویت است، لیفتراک ضدتعادل برقی با باتری 3 چرخ راهکاری ایده‌آل است. لیفتراک‌های ضدتعادل 3 چرخی به دلیل اندازه کوچکتر و شعاع چرخشی کمترشان، امکان طراحی انبار با راهروهای باریکتر را فراهم می‌کنند. این مساله باعث به حداکثر رسیدن فضای ذخیره‌سازی موجود در انبار می‌شود.

کاربردهای خاص صنعتی

همانطور که قبلا اشاره شد، لیفتراک‌های ضدتعادل برقی مجهز به باتری، برای کاربردهای داخلی و سبک‌تر مناسب هستند، زیرا نیاز به تهویه ندارند؛ چرا که در حین کار آلاینده‌های خطرناکی منتشر نمی‌کنند. این ویژگی به خصوص برای برخی از کاربردهای خاص صنعتی مانند تولید دارو و ذخیره‌سازی مواد غذایی و نوشیدنی که در آنها هرگونه انتشار آلاینده از یک لیفتراک ضدتعادل موتور احتراقی می‌تواند به محصول، مواد غذایی و نوشیدنی یا محصول نهایی آسیب برساند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

لیفتراک برادران؛ عرضه‌کننده انواع لیفتراک ضد تعادل

کارآیی بالای لیفتراک ضد تعادل باعث شده است که تا حد زیادی مورد توجه قرار بگیرند. این وسایل برای استفاده روزمره در طیف وسیعی از کاربردهای مختلف همچون بلند کردن بار و جابجایی مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر مناسب هستند. همچنین لیفتراک ضد تعادل طراحی نسبتا فشرده‌ای دارد و جلوی راه را نمی‌گیرد.

لیفتراک برادران یکی از باسابقه‌ترین واحدهای واردات، مونتاژ و تعمیرات انواع لیفتراک ضد تعادل در ایران است. ما در لیفتراک برادران با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و آخرین فناوری، توانسته‌ایم خود را به عنوان مجرب‌ترین واحد ارائه‌دهنده خدمات انواع ماشین‌آلات صنعتی مطرح کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لیفتراک ضدتعادل، لطفا با کارشناسان ما در لیفتراک برادران تماس حاصل فرمایید.