طریقه رانندگی با لیفتراک

بسیاری از ما که برای مدت طولانی در انبارها کار کرده‌ایم، نمونه‌های زیادی از عملکردهای بد در طریقه رانندگی با لیفتراک را دیده‌ایم. برخی از این عملکردها کمی خطرناک و برخی دیگر بسیار خطرناک هستند، اما به طور کلی باید از همه آنها اجتناب کرد. اگر راننده لیفتراک هستید، در این مقاله به شما یاد می‌دهیم چگونه باید با لیفتراک رانندگی کنید.

نحوه رانندگی با لیفتراک؛ قبل از شروع

  • آموزش دیدن: حتی به رانندگی با لیفتراک که در آن آموزش ندیده‌اید فکر نکنید. شما باید گواهینامه‌ای برای رانندگی با لیفتراک داشته باشید و آموزش ابتدایی با پیشرفته را دیده باشید.
  • کد شناسایی: اگر آموزش دیده‌اید و شرکت شما کارت یا کدهای شناسایی را برای رانندگان واجد شرایط صادر می‌کند، کارت یا کد خود را به دیگران قرض ندهید. به یاد داشته باشید که اگر آنها هنگام استفاده از شناسه شما تصادف کردند، شما مقصر خواهید بود.
  • بررسی محیط: در جاهایی که تهویه کافی وجود ندارد و گازهای گلخانه‌ای باعث ایجاد خطر برای سلامتی می‌شوند، با لیفتراک گازسوز یا گازوئیل رانندگی نکنید. همچنین به محصول موجود در انبار فکر کنید. اگر کالا شامل مواد غذایی است، در آن منطقه با لیفتراک گازی رانندگی نکنید، این کار طعم دود پروپان را به مواد غذایی می‌دهد.
  • حفظ ایمنی: برخی از لیفتراک‌ها را اگر بدون بستن کمربند ایمنی خود ترک کنید، زنگ خطر به صدا در می‌آید. برخی از رانندگان سعی می‌کنند کمربند ایمنی را روی صندلی ببندند، سپس بالای آن بنشینند. در این حالت کمربند ایمنی کاملاً بی‌استفاده است و داشتن سگک در قسمت‌های خاصی از بدن شما نیز بسیار ناراحت کننده خواهد بود. کشش پشتی، محافظ بالای سر یا هر وسیله دیگری از تجهیزات ایمنی را خارج نکنید.
  • بازرسی لیفتراک: تا زمانی که بازرسی قبل از استفاده از لیفتراک را انجام نداده‌اید، کار را شروع نکنید، باید یک فرم ثبت بازرسی، نسخه کاغذی یا معادل الکترونیکی به شما ارائه شوند. اگر ایرادی پیدا کردید، آن را به سرپرست گزارش دهید و از آنها بخواهید که فرم را امضا کنند. اگر خطا جدی است، کلیدها را از لیفتراک خارج کرده و یک پرچم خطر وصل کنید. نباید پرچم خطر را از لیفتراک بردارید و فقط به دلیل شلوغ شدن انبار شروع به رانندگی نکنید، اگر مردم قصد انجام این کار را دارند، داشتن پرچم خطر فایده ای ندارد.

نحوه رانندگی با لیفتراک؛ شروع راه اندازی

هیچ کس اجازه حضور در منطقه بارگیری را ندارد، بنابراین کسی نباید پشت شما باشد. از سوی دیگر، برخی از افرادی که بیشتر اوقات در انبارها کار می‌کنند، ناخودآگاه آلارم‌های معکوس را مسدود می‌کنند و از آنها غافل می‌شوند. در هر صورت باید مطمئن شوید که به کسی ضربه نمی زنید.

در زمان رانندگی با لیفتراک به نکات زیر توجه کنید:

  • با انگشتان، بازو، پا یا هر قسمت دیگر از بدن خارج از لیفتراک حرکت نکنید. اگر باید خم شوید، ابتدا بایستید و به اطراف نگاه کنید.
  • اجازه ندهید حواس شما را پرت کند. با بارهایی که بیشتر از حد نیاز از سطح زمین بلند شده‌اند رانندگی نکنید.
  • مسیرهای تعیین ‌شده را دنبال کنید. اگر در حال رانندگی تعادل در شیب با بار هستید، این کار را انجام ندهید مگر اینکه بار به سمت سربالایی باشد. هنگامی که بدون بار سفر می‌کنید، این کار را انجام ندهید، مگر اینکه دوشاخه‌ها رو به سرازیری باشند
  • از پیچیدن یا رانندگی در سراشیبی خودداری کنید. از در عبور نکنید. زیر چراغ‌ها رانندگی نکنید یا وارد کانتینر نشوید، مگر اینکه مطمئن باشید که دکل و بار مانع را برطرف می‌کنند. به خصوص در نزدیکی خطوط برق هوایی مراقب باشید.
  • از حمل مسافر خودداری کنید مگر اینکه صندلی و کمربند ایمنی مناسبی وجود داشته باشد.

نحوه رانندگی با لیفتراک؛ بلند کردن بار

  1. در ادامه مواردی وجود دارند که باید هنگام بلند کردن بار آن‌ها را در نظر بگیرید:
  2. وزن، اندازه و مرکز بار آن را بررسی کنید، آیا بسته بندی مطمئن روی یک پالت وجود دارد و اینکه در شرایط کافی برای بلند شدن قرار دارد. پالتی که در وضعیت نامناسبی قرار دارد و هنگام تلاش برای بلند کردن آن فرو می‌ریزد، خبر خوبی نیست.
  3. هنگام ارزیابی وزن بار نسبت به ظرفیت بالابر لیفتراک خود، فراموش نکنید که اگر مرکز بار دورتر از دکل باشد یا بار تا ارتفاع بلند شود، ظرفیت بالابر کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، یک لیفتراک ممکن است 2000 کیلوگرم وزن داشته باشد، اما این احتمالاً فاصله مرکز بار را بیش از 500 میلی‌متر فرض می‌کند. اگر مرکز بار در 1 متر باشد، این ممکن است به کمتر از 1300 کیلوگرم کاهش یابد. اگر بار به 7 متر افزایش یابد تا حدود 750 کیلوگرم و به کمتر از 500 کیلوگرم اگر مرکز بار در 1 متر باشد و بار به 7 متر افزایش یابد. باید اطلاعاتی در لیفتراک شما وجود داشته باشند که همه جایگشت‌ها را پوشش دهند.
  4. فراموش نکنید که وسایل کمکی لیفتراک مانند تسمه‌ها یا گیره‌ها نیز بر ظرفیت بالابر تأثیر می‌گذارند. لیفتراک را راه اندازی نکنید مگر اینکه دوشاخه‌ها کاملاً وارد شوند.
  5. کسی را روی چنگال‌ها یا روی پالت روی چنگال‌ها بلند نکنید. اجازه ندهید افراد زیر بار راه بروند. هرگز وزنه تعادل اضافی به عقب خودرو اضافه نکنید تا ظرفیت بار را افزایش دهید.
  6. از دو لیفتراک برای بلند کردن یک بار استفاده نکنید، مگر اینکه یک فرد ذیصلاح برنامه ریزی دقیقی انجام داده و خطر را ارزیابی کرده باشد.

نحوه رانندگی با لیفتراک؛ بعد از توقف

وقتی وسیله نقلیه شما متوقف شد، این بدان معنا نیست که خطرات احتمالی از بین رفته‌اند. باید مطمئن شوید که لیفتراک شما به درستی پارک شده است و از توصیه‌های زیر پیروی می‌کند:

  1. تا زمانی که ترمز دستی (یا ترمز دستی خودکار در صورت لزوم) را فشار نداده‌اید، از لیفتراک پیاده نشوید.
  2. از پارک کردن در مسیر پیاده روی یا جلوی درب و به خصوص در مقابل خروجی آتش نشانی یا کپسول آتش نشانی خودداری کنید. در نزدیکی رادیاتور یا سایر منابع گرما پارک نکنید.
  3. در سراشیبی پارک نکنید مگر اینکه مجبور باشید. اگر مجبورید، از گیره چرخ استفاده کنید.
  4. هنگام سوخت گیری سیگار نکشید.
  5. بسته‌های باتری را عوض نکنید مگر اینکه روش‌های صحیح را بدانید و از آن پیروی کنید. این باید شامل تعویض بسته‌ها فقط در لیفتراک‌های بدون بار، در مناطق تعیین ‌شده و روی سطح هموار باشد.
  6. بسته‌های باتری را عوض نکنید، باتری‌ها را شارژ نکنید و یا تعمیرات دیگری را بدون استفاده از تجهیزات PPE مناسب انجام ندهید.

کلام آخر

اگر سوار لیفتراک هستید و احساس می‌کنید که واژگون می‌شود، در محدوده کابین بمانید. با فشار دادن پاهای خود روی زمین و محکم نگه داشتن روی فرمان یا محافظ بالای سر خود را محکم کنید، اما مراقب باشید انگشتانتان بین محافظ و زمین گیر نکنند. در جهتی که لیفتراک در حال واژگونی است، خم شوید. سعی نکنید کمربند ایمنی خود را بردارید و نپرید! در مجموع، همه راهکارهای ایمنی را در رانندگی با لیفتراک رعایت کنید.

منابع:

https://www.asafe.com/