همه چیز درباره تعمیر و نگهداری لیفتراک

تعمیر و نگهداری مناسب برای بهبود عملکرد لیفتراک و افزایش طول عمر آن ضروری است. عدم نگهداری لیفتراک شما می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه و حوادثی با کارکنان و اموال شود. کارهای تعمیر و نگهداری جزئی می‌توانند به طور قابل توجهی بر وضعیت لیفتراک تأثیر بگذارند و نادیده گرفتن این وظایف می‌تواند خطرناک باشد. لیفتراک علاوه بر نگهداری توسط اپراتور، از خدمات نگهداری پیشگیرانه نیز بهره خواهد برد. تعمیر و نگهداری لیفتراک مدت زیادی طول نمی‌کشد ولی تجهیزات شما برای سالها در شرایط عالی کار خواهند کرد. در این بررسی به طور کامل در مورد تعمیر و نگهداری لیفتراک صحبت می‌کنیم.

مزایای تعمیر و نگهداری لیفتراک

تعمیر و نگهداری لیفتراک یک فعالیت ضروری برای اطمینان از عملکرد صحیح آن در حین عملیات لیفتراک در انبار است. سرویس و نگهداری منظم لیفتراک طول عمر کلی لیفتراک را افزایش می‌دهد و بدون هیچ مشکلی کارایی و بهره وری را بهبود می‌بخشد. برخی از فعالیت های تعمیر و نگهداری را می‌توان به صورت جداگانه انجام داد، اما برخی از موارد پیشرفته به کمک یک متخصص واجد شرایط نیاز دارند.

صرفه جویی در هزینه‌ها

تعمیر و نگهداری لیفتراک به طریق مختلف باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌شود. اول از همه، قرار ملاقات‌های منظم می‌توانند مسائل و مشکلات مکانیکی را قبل از اینکه خیلی بزرگ به نظر برسند، حل کنند. این نقص‌ها برای مدت طولانی می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه ای شود یا بدتر از آن، نیاز به خرید یک لیفتراک کاملاً جدید شود. خدمات منظم لیفتراک عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد.

به جای اینکه هر 5 سال یک بار یک لیفتراک جدید بخرید، با تعمیر و نگهداری می‌توانید از دستگاه خود به مدت طولانی استفاده کنید. از آنجایی که قیمت‌ها همچنان در حال افزایش هستند، تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند میلیون‌ها تومان صرفه‌جویی کند. علاوه بر صرفه جویی آشکار، تعمیر و نگهداری منظم لیفتراک یک پس انداز پنهان است. همچنین تجهیزات شما ایمن‌تر هستند و از آنجایی که تجهیزات شما ایمن‌تر هستند، احتمال تصادف لیفتراک بسیار کاهش می‌یابد.

لیفتراک

تعمیر و نگهداری لیفتراک

بهبود سطوح عملکرد

تعمیر و نگهداری لیفتراک تضمین می‌کند که تجهیزات شما در سطوح بهینه کار می‌کنند. حتی تنظیمات جزئی در لیفتراک شما می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. به ظرفیت بالابری، شعاع چرخش، سرعت و سایر ویژگی‌هایی که سازنده لیفتراک وعده داده است فکر کنید. همانطور که تجهیزات شما قدیمی‌تر می‌شوند، عملکرد ماشین نیز می‌تواند بدون تعمیر و نگهداری مناسب کاهش یابد.

وقتی صحبت از لیفتراک به میان می‌آید چه کسی از توقف کار لذت می‌برد؟ هیچکس! لیفتراک دستگاهی است که مدام در حال کار است. نگهداری منظم میزان کاری که می‌توانید در تاسیسات خود انجام دهید را افزایش خواهد داد. تعمیر و نگهداری منظم لیفتراک منجر به عملکرد روان تجهیزات شما و بهبود روند کار در انبارها می‌شود.

حفظ ایمنی و امنیت

ایمنی همیشه در محل کار حرف اول را می‌زند، به خصوص زمانی که با لیفتراک سروکار دارید. این ماشین قطعاً کار شما را آسان می‌کند اما می‌تواند موقعیت‌های خطرناک بالقوه‌ای را ایجاد کند. قرارهای منظم تعمیر و نگهداری لیفتراک می‌تواند مشکلات لاستیک‌های معیوب، اتصالات شل، پیوندهای ناایمن و سایر قطعات را کاهش دهد. تشخیص این مسائل قبل از وقوع فاجعه بسیار مهم است.

شما صدمات کارکنان و مشتری و همچنین هر گونه آسیب به موجودی و امکانات خود را کاهش خواهید داد. در مورد آن فکر کنید: هزینه کردن برای تعمیر یک لاستیک بسیار کمتر از شکایت مشتری، تعویض موجودی و تعمیر سیستم ذخیره سازی شما که به دلیل تصادف لیفتراک آسیب دیده است، هزینه دارد. تعمیر و نگهداری منظم لیفتراک به معنای فعال بودن است. صرف کمی هزینه برای تعمیر می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما در بلند مدت شود.

خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری لیفتراک

ممکن است قبل از شروع عملیات، چک‌های منظم لیفتراک را انجام دهید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است. با این حال، شما باید در مورد جنبه‌های مختلف تعمیر و نگهداری لیفتراک بدانید زیرا به شما کمک می‌کنند تا ماشین خود را بهتر درک نمایید. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید عناصر مختلف خدمات لیفتراک را مورد بحث قرار دهیم:

قطعات فرسوده را قبل از خرابی تعویض کنید

در حین انجام بازرسی منظم لیفتراک قبل از شروع شیفت، باید به دنبال قطعات فرسوده باشید. این بررسی مهم‌ترین جنبه نگهداری از لیفتراک است. قطعات فرسوده باید قبل از خروج با قطعات جدید تعویض شوند. به این دلیل که اگر قطعات بیشتر فرسوده شوند، آسیب بیشتری به سایر اجزای متصل در نزدیکی وارد می‌کنند و در نتیجه خراب می‌شوند. در نهایت، شما قطعات بیشتری را جایگزین خواهید کرد و زمان خرابی و هزینه های خود را افزایش خواهید داد. بنابراین، قبل از شروع استفاده از لیفتراک، تمام ویژگی‌های لیفتراک خود را به طور کامل بررسی کنید.

برنامه تعمیر و نگهداری سازنده را دنبال کنید

همه سازندگان لیفتراک معمولاً خدمات دقیق و برنامه تعمیر و نگهداری لیفتراک را ارائه می‌دهند. این برنامه تلاشی برای حفظ ماشین در شرایط بهینه است. بنابراین، شما باید همیشه آن را با دقت بخوانید و دنبال کنید.لیفتراک های مختلف برنامه های نگهداری متفاوتی دارند. اگر برنامه‌ها تعویض روغن و روغن کاری را پس از چند ماه مشخص توصیه می‌کنند، پس اطمینان حاصل کنید که پس از گذشت زمان، روغن را تعویض نمایید.

اگر دفترچه راهنما نشان می‌دهد که روغن باید پس از استفاده از لیفتراک برای مدت زمان مشخصی تعویض شود، باید این دستورالعمل را دنبال کنید تا بعداً دچار عوارضی جدی نشوید. تعداد کمی از طرح‌ها نیز نشان می‌دهند که پیستون‌ها باید پس از هر شصت ساعت استفاده روغن کاری شوند. بنابراین، شما باید اطمینان حاصل کنید که ساعت کار دستگاه نظارت می‌شود و در صورتی که لیفتراک ساعات مشخص شده را تکمیل کرده باشد، اقدامات لازم انجام می‌شوند.

برنامه تعمیر و نگهداری باید شامل نظافت باشند

هر متخصص تعمیر که خدمات لیفتراک را انجام می‌دهد تأیید می‌کند که یک روال تعمیر و نگهداری شامل تمیز کردن نیز است. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید لیفتراک را خودتان تمیز کنید. شما می‌توانید با تمیز کردن لاستیک‌ها شروع کنید زیرا تمیز نگه داشتن آنها الزامی است.

اطمینان حاصل کنید که در حین انجام این کار هر دو قسمت گرد و غبار و کثیفی را بشویید، تایرها را از نظر شکستگی یا ترک بررسی کنید و اگر متوجه شدید، لاستیک‌ها را تعویض نمایید. همچنین چارچوب لیفتراک را به همراه موتور تمیز کنید. تمیز کردن گرد و غبار و کثیفی را از قطعات فلزی ماشین دور نگه می‌دارد و از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند که این امر ایمنی شما را افزایش می‌دهد.

همیشه افراد حرفه‌ای و ماهر را استخدام کنید

یک راه تضمین شده برای اطمینان از اینکه لیفتراک شما قوی، بادوام، کاملاً کاربردی و کارآمد باقی می‌ماند، از طریق خدمات حرفه‌ای تعمیر لیفتراک است. کارشناسان خبره می‌توانند مطمئن شوند که در حین استفاده از لیفتراک، تجربه‌ای آسان و بدون دردسر به دست می‌آورید. به علاوه، آنها تکنیک‌های مختلف استفاده از لیفتراک را توصیه می‌کنند که تضمین می‌کنند که لیفتراک بیشتر دوام می‌آورد. چند کار تعمیر و نگهداری که آنها انجام می‌دهند عبارتند از:

  • گریس زدن
  • بررسی سطح مایعات
  • تعویض روغن موتور
  • بازرسی عمومی
  • جایگزین قطعات فرسوده
  • تعویض فیلتر

چک لیست تعمیر و نگهداری لیفتراک

در ادامه چند عامل وجود دارند که تعیین می‌کنند چه زمانی و چه چیزی در لیفتراک شما باید سرویس شود:

  • نوع سوخت
  • برنامه
  • ساعت کار
  • بودجه
  • برند ماشین
  • امید به مالکیت

انواع خدمات تعمیر و نگهداری لیفتراک

خدمات لیفتراک را می‌توان در 3 نوع خدمات از جمله A، B و C دسته بندی کرد. برای تعیین اینکه چه زمانی باید هر یک از اجزای لیفتراک خود را سرویس کنیم، از 6 عامل فوق استفاده می‌کنیم و آنها را با دسته بندی خدمات مورد نیاز هماهنگ می‌سازیم.

خدمات لیفتراک A: در 200 ساعت کارکرد

این سرویس باید کم و بیش در حدود 200 ساعت اتفاق بیفتد که در انواع مختلف سوخت متفاوت است. برخی از مارک‌های خاص ممکن است این سرویس را به 500 ساعت افزایش دهند اما به عنوان یک مالک، هرگز ماشین‌های خود را در ساعت 500 سرویس نکنید. اگرچه فناوری روغن موتور این امکان را فراهم می‌کند اما خدمات A فقط مربوط به موتور شما نیست. بسیاری از اجزای دیگر وجود دارند که در ادامه شرح می‌دهیم:

رادیاتور دستگاه: یک لیفتراک در معرض گرد و غبار و کثیفی زیادی قرار می‌گیرد، مانند جاروبرقی که باعث انسداد رادیاتور می‌شود، بنابراین بین بازرسی رادیاتور 500 ساعت زمان زیادی است.

نقاط چربی: گریس پس از قرار گرفتن در هوای آزاد، آب و گرد و غبار تبخیر شده و خشک می‌شود. لیفتراک نقاط چربی زیادی دارد و معمولاً در بسیاری از کاربردها حتی قبل از 200 ساعت خشک می‌شوند. بنابراین اگر یک قطعه مشغول خرابی بازرسی در ساعت 200 باشد، خدمات اجازه می‌دهد تا تعمیرات پیشگیرانه قبل از خرابی کامل اتفاق بیفتد و از هزینه بالاتر جلوگیری می‌کند. این فاصله 500 ساعته خدمات نقطه فروش است که برخی تولیدکنندگان از آن برای جذب فروش استفاده می‌کنند. ماشین برای 2 هزار تا 3 هزار ساعت اول سالم خواهد بود اما سایش بیش از حد فرمان و اجزای دکل در ساعات پایین مشهود خواهد بود.

فیلترها: اگر باک بنزین شما تمیز باشد فیلتر اصلی بنزین شما تمیز می‌ماند. این فیلتر بنزین خطی کوچک از فیلتر اصلی بنزین محافظت می‌کند و بنابراین می‌توانید استفاده از فیلتر اصلی بنزین را تا 4 سرویس افزایش دهید! بنابراین، فیلتر سوخت خطی کوچک ارزان قیمت را پس از هر سرویس تعویض کنید:

قطعات سرویس شده در 200 ساعت:

  • روغن موتور
  • فیلتر روغن موتور
  • فیلتر سوخت (فیلتر سوخت اصلی یا داخلی)
  • شمع ها
  • فیلتر هوا را تمیز یا تعویض کنید
  • تمام نقاط گریس را چرب کنید
  • آب باتری را بررسی کنید
  • آب رادیاتور را چک کرده و شارژ کنید
  • تنظیم اینچ (تنظیم کلاچ)
  • ارتفاع پدال دست و ترمز را تنظیم کنید
  • ترمز روی چرخ‌ها را تنظیم کنید
  • فاصله سنجاق سر سیلندر اصلی را تنظیم کنید
  • کشش تسمه V فن و دینام را تنظیم کنید
  • سرعت دور موتور را تنظیم کنید
  • تنظیمات گاورنر موتور را تنظیم کنید
  • تنظیم قدرت موتور را تنظیم کنید
  • نقاط و کندانسور را در ماشین های قدیمی جایگزین کنید یا فقط باز شدن نقاط احتراق را تنظیم کنید
  • تراز چرخ را تنظیم کنید
  • دستیابی سیلندر شیب را تنظیم کنید
  • فاصله چنگال از زمین را تنظیم کنید

خدمات لیفتراک B: در 1200 ساعت کارکرد

این سرویس در ساعت 1200 انجام می‌شود و شامل یک سرویس A با موارد اضافی می‌باشد. برخی از مدل‌های لیفتراک فاقد فیلتر گیربکس هستند و بسیار مهم است که روغن گیربکس باید در ساعت 1200 تعویض شود. دیفرانسیل هم فیلتر روغن ندارد و ماشین جدید باید 1200 ساعت اول روغنش عوض شود. در آنجا پس از روغن دیف می‌توان هر 200 ساعت یکبار وضعیت روغن را بررسی کرد و توصیه کرد که چه زمانی این روغن نیاز به تعویض دارد که رنگ روغن رخ می‌دهد. در حال حاضر تفاوت کار شده بود و نیاز به تعویض روغن هر 1200 ساعت منوط به بازرسی و تطبیق مجدد در خدمات A است.

قطعات سرویس شده در 1200 ساعت:

  • سرویس کامل خدمات A
  • روغن دیف
  • روغن انتقال
  • فیلتر روغن گیربکس
  • روغن ترمز
  • ضد یخ
  • بررسی ترمزها
  • فیلتر برگشت هیدرولیک

خدمات لیفتراک C: در 2400 ساعت کارکرد

این خدمات هر 2400 ساعت انجام می‌شود. ما همچنین به این یک سرویس بزرگ می‌گوییم. در اینجا شما تمام موارد موجود در یک سرویس A و B را پوشش خواهید داد. خدمات عمده به دلیل هزینه آن نادیده گرفته شده‌ترین سرویس است. بسیاری از موارد ذکر شده در سرویس C فقط به این دلیل انجام می‌شوند که اجزا با هم به عنوان یک سیستم کار می‌کنند.

قطعات سرویس شده در 2400 ساعت:

  • سرویس کامل A و B
  • ترمزها را باز کنید و سیلندرهای چرخ را تعویض کنید
  • سیلندر اصلی را باز کنید و کیت آب بندی را تعویض نمایید
  • بلبرینگ تمام چرخ‌ها را دوباره بسته بندی کنید
  • روغن هیدرولیک را تعویض کنید
  • همه تسمه‌های V-V را تعویض کنید

اکنون باید 6 عامل اول را در نظر بگیرید و یک برنامه خدماتی متناسب با برنامه و بودجه خود تهیه کنید. اگر لیفتراک شما سخت کار می‌کند، باید به طور منظم‌تر و اقلام بیشتری را سرویس کنید.

نکات مهم در تعمیر و نگهداری لیفتراک

به نکات زیر توجه کنید تا در مورد بهترین راه‌های تعمیر و نگهداری لیفتراک بیاموزید:

نظافت‌های منظم

لیفتراک‌ها به تمیز کردن روزانه نیاز دارند تا کثیفی، گرد و غبار، زباله و روغن را از قطعات متحرک پاک کنند. تمیز کردن لیفتراک ساده است: قبل از هر شیفت کاری، کل کامیون را با پارچه خشک پاک کنید. حذف منظم آلاینده‌ها و موانع از محیط کار از مخزن شدن عملکرد دستگاه جلوگیری می‌کند. تمیز کردن سریع ممکن است در یک محیط صنعتی کثیف یا یک برنامه در فضای باز بی معنی به نظر برسد. با این حال، تمیز کردن منظم به جلوگیری از مشکلات شدید کمک می‌کند. با تمیز نگه داشتن دائمی کامیون، هزینه‌های تعمیرات آتی را نیز پایین نگه می‌دارید.

تعویض روغن

هر خودرویی نیاز به تعویض روغن دارد و لیفتراک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما باید روغن و فیلتر لیفتراک را هر سه ماه یکبار تعویض کنید. پر کردن مداوم موتور بدون تخلیه روغن مصرفی می‌تواند باعث ایجاد لجن شود، قطعات فلزی را خورده و منجر به اختلال در کار شود.

چک‌های روزانه

OSHA از اپراتورهای لیفتراک می‌خواهد که برای اطمینان از ایمنی، بازرسی های روزانه را روی ماشین های خود انجام دهند. اپراتورها باید در زمانی که لیفتراک روشن و خاموش است، بررسی‌ها را انجام دهند. این بازرسی‌ها عبارتند از:

  • بررسی ترمز
  • بازرسی چنگال
  • بازرسی برای نشت سوخت یا روغن
  • بررسی کنترل رانندگی
  • بررسی فشار باد لاستیک
  • بازرسی شیلنگ

اگر لیفتراک با منبع سوخت متفاوتی مانند برق، احتراق داخلی یا پروپان مایع دارید، ممکن است نیاز به بازرسی های اضافی داشته باشید.

بازرسی چنگال

بازرسی روزانه چنگال اطمینان حاصل می‌کند که یک لیفتراک می‌تواند به طور موثر بدون آسیب رساندن به بار خود بلند شود. علیرغم ساختار فولادی، چنگال های فولادی نازک پس از دوره های طولانی بلند کردن پالت های سنگین دچار سایش و پارگی می‌شوند. تعمیر و نگهداری به شما کمک می‌کنند وضعیت آنها را کنترل کنید تا بدانید چه زمانی باید آنها را تعویض کنید.

چنگال‌های مستقیم و بدون آسیب برای امکان حرکت دقیق ضروری هستند. چنگال‌هایی با لبه‌های ناهموار و نوک‌های کج می‌توانند به بارها در هنگام بلند کردن آنها آسیب بزنند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به محموله، چک‌های تعمیر و نگهداری روزانه چنگال‌ها را انجام دهید و فوراً چنگال‌های آسیب ‌دیده را تعمیر نمایید.

بازرسی‌های شیلنگ

شیلنگ‌های هیدرولیک لیفتراک، حرکات بالابر را تسهیل می‌کنند و به اپراتورها اجازه می‌دهند بارها را با خیال راحت جابجا کنند. شیلنگ‌های هیدرولیک مستعد نشتی هستند که می‌توانند منجر به قدرت بالابری کمتر و ایجاد خطرات احتمالی آتش سوزی شوند. بازرسی روزانه شلنگ برای جلوگیری از صدمات جدی هنگام حمل بار ضروری است. هر شیلنگ را از نظر سوراخ، خراش و سایر آسیب‌های فیزیکی بررسی کنید. علائم نشت ممکن است در ابتدا مشهود نباشند. حتما از دستکش‌های محافظ استفاده کنید و از تماس با مایع هیدرولیک خودداری نمایید.

تعمیر و نگهداری ماهیانه لیفتراک

پس از هر 200 ساعت استفاده، لیفتراک نیاز به بازرسی ماهانه و تعمیر و نگهداری دقیق دارد. تعمیر و نگهداری ماهیانه لیفتراک بر اطمینان از عملکرد روان قطعات ضروری لیفتراک در همه زمان‌ها تمرکز دارد. یک اپراتور لیفتراک باید کامیون را از نظر آسیب ساختاری بررسی کند، عمر باتری را ارزیابی نماید و همه عملکردها را بررسی کند. در حالی که یک لیفتراک باید هر سه ماه یکبار روغن و فیلتر روغن را تعویض کند، تعویض ماهیانه روغن حتی بهتر است. نگهداری ماهانه به طور قابل توجهی بیشتر از نگهداری روزانه زمان می‌برد، زیرا نگهداری ماهانه نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارد.

تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده

تعمیر و نگهداری لیفتراک بین فواصل خدمات سه ماهه، نیمه سالانه و سالانه ممکن است نیاز باشد. این برنامه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمیزکاری کامل
  • بررسی سیستم‌های الکتریکی در لیفتراک‌های برقی
  • ساخت تعویض شمع
  • تعویض مایعات مانند ترمز و مایعات هیدرولیک
  • ارزیابی آسیب پدا‌ل‌ها، شیلنگ‌ها و سایر قطعات ضروری
  • تنظیم بست‌ها و پین‌ها برای حرکت نرم

با نگهداری مناسب روزانه و ماهانه همراه با خدمات نادر حرفه‌ای، می‌توانید نیاز به تعمیرات بعدی را کاهش دهید. اگر یک لیفتراک در شرایط عالی باشد، یک تکنسین خدمات ممکن است همه این وظایف را در هر قرار ملاقات تعمیر و نگهداری انجام ندهد. طرح تعمیر و نگهداری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در هزینه‌های تعمیرات صرفه جویی کنند و در عین حال از هزینه‌های غیرمنتظره از طریق خدمات مداوم جلوگیری نمایند.

کلام آخر

متخصصان باید در مورد برندهای مختلف لیفتراک اطلاعات داشته باشند. بهترین تیم خدمات تعمیر لیفتراک به شما کمک می‌کند تا زمان خرابی را محدود کنید و مطمئن شوید که لیفتراک شما همیشه فعال است. خدمات و نگهداری لیفتراک باید بخش مهمی از عملیات لیفتراک شما باشند.

عدم سرویس و نگهداری لیفتراک باعث افزایش زمان از کار افتادن آن و کاهش عملکرد آن می‌شود. با گذشت زمان، کارایی لیفتراک کاهش می‌یابد و در نتیجه بهره وری از بین می‌رود. هنگامی که عملیات ایمن لیفتراک را در محل کار اجرا می‌کنید، باید اطمینان حاصل نمایید که دستگاه به طور مرتب تعمیر و نگهداری و سرویس می‌شود. به این ترتیب می‌توانید خدمات خوب و بدون دردسر را تضمین کنید و در نتیجه کارایی و بهره وری را بهبود بخشید.

 

https://www.aussieforklifts.com.au/everything-you-need-to-know-about-forklift-maintenance/

https://forkliftworld.co.za/what-you-need-to-know-when-it-comes-to-servicing-your-forklift/