لیفتراک فعالیت صنایع مختلف را آسان می‌کند

 لیفتراک یک ماشین صنعتی حیاتی است که در بیشتر موارد از دو ناخن جلویی آن برای بلند کردن انواع وسایل و بارها استفاده می‌شود. معمولا این وسایل بر روی پلتفرم‌ها یا پالت‌های چوبی قرار می‌گیرند تا جابجایی آن‌ها آسان‌تر باشد. لیفتراک پیشرانه‌های متنوع دارد و می‌تواند اجسام را به صورت عمودی جابجا کند و کالاها را به نقاط مختلف انتقال دهد. البته این تنها کاربرد لیفتراک نیست و با نصب تجهیزات افزودنی دیگر می‌توان کارکردهای آن را افزایش داد. در این مطلب با کاربردهای صنعتی لیفتراک و استفاده از آن در حوزه‌های مختلف آشنا می‌شویم.

انواع کاربردهای صنعتی لیفتراک

بسیاری با شنیدن واژه لیفتراک تصویر انبار و جابجایی کالاها را به خاطر می‌آورند. اما لیفتراک کاربردهای بسیاری زیاد و متنوعی در صنایع مختلف دارند. لیفتراک‌ها دارای ظرفیت حمل و جابجایی متفاوت هستند و می‌توانید با توجه به نیاز خود بهترین مدل را انتخاب کنید. در ادامه با انواع کاربردهای لیفتراک در صنایع مختلف آشنا می‌شویم.

جابجایی کالا در انبارها

از لیفتراک به منظور جابجایی وسایل و تجهیزات در انبارها استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با ناخن‌های قدرتمند و به راحتی هرچه تمام‌تر کالاها را به روی طبقات قفسه‌‌ها منتقل و از روی آن‌ها خارج کنید. بسیاری از انبارها با قرار دادن کالاها بر روی پالت‌ها چوبی عملیات جابجایی آن‌ها را تسهیل می‌کنند. لیفتراک‌های مورد استفاده در انبارها قابلیت جابجایی در جهت‌های مختلف را دارند و به راحتی می‌توانند با ورود به فضاهای تنگ عملیات حمل کالا را انجام دهند.

پروژه‌های ساختمانی

لیفتراک کاربردهای گوناگون در سایت‌های ساختمانی دارد. با استفاده از این ماشین‌آلات تجهیزات و وسایل در زمان کوتاه از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شوند. معمولا در این فضاها از لودرهای مجهز به شاخک و جک مخصوص استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید با استفاده از بالابرهای جعبه‌ای و مخصوص آجرها و دیگر مصالح متداول ساختمانی را منتقل کنید.

بنادر و لنگرگاه‌ها

بنادر و لنگرگاه‌ها یکی از مهمترین نقاط برای استفاده از لیفتراک‌ها هستند. در این محیط‌ها اپراتورها با استفاده از لیفتراک بارهای موجود بر روی پالت‌ها را تخلیه یا بارگذاری می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی بارها را از کانتینرها تخلیه، سوار کامیون‌ها کنید یا بارها را داخل کانتینرها قرار دهید. در بیشتر مواقع از تراک‌های مجهز به بالابر لیفتراک برای انجام این عملیات استفاده می‌شود.

مراکز بازیافت

یکی از مهمترین کاربردهای صنعتی لیفتراک متعلق به مراکز بازیافت است. برای این منظور بسته‌های فشرده مواد بازیافتی با استفاده از شاخک‌ها به نقاط مختلف منتقل می‌شود. علاوه بر این لیفتراک‌های مجهز به چنگک برای انتقال راحت‌تر پکیج‌های زباله و مواد بازیافتی مانند کاغذ، آلومینیوم، شیشه یا پلاستیک به کار می‌روند. لیفتراک‌های 3 تا 5 تن بهترین گزینه برای کار در مراکز بازیافت هستند.

مراکز دفن زباله

لیفتراک برای جابجایی و انتقال آسان زباله‌ها استفاده می‌شود. این لیفتراک‌ها به چنگک‌های مخصوص مجهز هستند تا اپراتورهای لیفتراک به راحتی بتوانند زباله‌ها را جمع‌آوری و منتقل کنند. علاوه بر این لیفتراک‌های مجهز به سبد، که شباهت زیادی به لودر دارند، برای جابجایی خاک و پسماند در محوطه استفاده می‌شوند.

برف‌روبی و پاکسازی معابر

با نصب یک تیغه برف‌روبی به لیفتراک می‌توانید از آن برای پاکسازی معابر برفی استفاده کنید. این کاربرد نشان‌دهنده تنوع بسیار زیاد کاربردهای صنعتی لیفتراک است. به این ترتیب شما نه تنها با استفاده از لیفتراک می‌توانید اجسام مختلف را به صورت عمودی جابجا کنید، بلکه یک وسیله عالی برای برف‌روبی، دفن زباله، بارگذاری کالاهای مختلف و انتقال بسته‌های بازیافتی با کمک چنگک، در اختیار دارید. شما می‌توانید از تیغه مخصوص لیفتراک برای مسطح کردن معابر نیز استفاده کنید.

نظافت و خاکروبی معابر

یکی دیگر از تجهیزات جذاب که می‌توانید بر روی لیفتراک نصب کنید، تجهیزات جارو و خاکروبی است. برس‌های مخصوص را می‌توان بر روی بسیاری از لیفتراک‌ها نصب کرد. شما با کمک این افزونه محیط انبارها و به طور کلی هر نوع معبری را پاکسازی می‌کنید. این برس‌ها جای ناخن‌های لیفتراک را می‌گیرند و به راحتی سطوح چوبی، بتنی، سنگی، آجری و آسفالت را تمیز می‌کنند. علاوه بر این می‌توانید افزونه‌های مجهز به دو برس گردان را بر روی لیفتراک خود نصب کنید.

بارگذاری و قرار دادن کالا بر روی قفسه‌ها

قرار دادن بارها و کالا بر روی قفسه‌ها، مخصوصا زمانی که روی پالت قرار دارند، یکی از مهمترین کاربردهای صنعتی لیفتراک است. به این ترتیب شما باید از لیفتراک‌های مخصوص که تنها برای تخلیه یا بارگذاری قفسه‌ها طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این تجهیزات جابجایی عمودی کالا به راحتی آیتم‌های گوناگون را از قفسه‌های مرتفع به پایین منتقل می‌کنند. معمولا اپراتور این نوع لیفتراک به صورت ایستاده و با استفاده از کنترل‌های دستی بارها را تخلیه و جابجا می‌کند.

جابجایی افراد

یک نوع خاص از لیفتراک به منظور جابجایی افراد و انتقال عمودی آن‌ها استفاده می‌شوند. این تجهیزات به صورت ایمن و با نصب جایگاه مخصوص افراد را جابجا می‌کنند و معمولا از مکانیزم قیچی برای انتقال پلتفرم به ارتفاع مدنظر بهره می‌برند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از لیفتراک‌های دارای ناخن نباید برای انتقال افراد استفاده کرد. به این ترتیب می‌توانید با لیفتراک مخصوص در زمان کوتاه و بدون هرگونه خطر به قفسه‌ها و تجهیزات موجود در ارتفاع بالا دسترسی داشته باشید.

بلند کردن بشکه

با کمک لیفتراک مخصوص حمل بشکه می‌توانید این نوع بارها را با دقت بسیار زیاد و به سادگی جابجا کنید. البته باید توجه داشته باشید که این نوع لیفتراک تنها برای جابجا کردن بشکه‌ها طراحی نشده‌اند، بلکه می‌تواند برای کج کردن و حتی تخلیه محتویات بشکه نیز مورد استفاده قرار گیرند.

پاکسازی سقف و نقاط غیرقابل دسترس

یک لیفتراک تله‌هندلر با داشتن یک پلتفرم موجب افزایش کاربردهای لیفتراک‌ها می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این نوع لیفتراک به نقاط دور از دسترس مانند بخش‌های مختلف سقف و پنجره‌های دسترسی داشته باشید. همچنین این ماشین‌ها کاربردهای دیگر مانند تعویض لامپ‌ و نصب تزئیات گوناگون دارند.

حمل رول‌های صنعتی

با استفاده از لیفتراک‌ها مجهز به افزونه حمل رول‌ می‌توانید رول‌های فولادی، پلاستیکی و … را در محیط انبار یا شرکت‌ها جابجا کنید. این قطه که جلوی لیفتراک نصب می‌شود از یک تیغه بسیار بادوام تشکیل می‌شود که امکان جابجایی عمودی را دارد. شما می‌توانید برای تخلیه یا بارگذاری کامیون‌ها از این نوع لیفتراک استفاده کنید.

لیفتراک با نصب تجهیزات مخصوص برای کاربردهای گوناگون تجهیز می‌شود

بیشترین کاربرد لیفتراک‌ها را باید در انبارها و تاسیسات ذخیره کالا جست‌وجو کرد. با استفاده از افزونه‌ها و تجهیزات قابل نصب گوناگون می‌توانید لیفتراک را برای هر نوع استفاده تجهیز کنید. این افزونه‌ها موجب تنوع کاربردهای صنعتی لیفتراک‌ها می‌شوند و نیاز شما به ماشین‌آلات مختلف را از بین می‌برند. لیفتراک‌ها خیلی راحت وارد فضاهای مختلف می‌شوند و برای حرکت در بین قفسه‌ها و راهروهای باریک طراحی شده‌اند. مجموعه لیفتراک برادران با بیش از 50 سال تجربه خدمت بسیار باکیفیت را به مشتریان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای خرید انواع برندهای لیفتراک به بخش‌های مختلف وبسایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

زمان انجام عملیات سرویس و نگهداری لیفتراک چگونه تعیین می‌شود؟

لیفتراک‌هایی که بین 60 تا 80 ساعت در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند باید هر شش ماه یکبار سرویس و به طور دقیق وارسی شوند. اگر لیفتراک در طول هفته 80 ساعت یا بیشتر کار می‌کند این کار را باید هر چهار ماه یکبار انجام دهید.

ارتفاع ایمن بار در زمان جابجایی و حرکت چند سانتی‌متر است؟

بهتر است بار را در ارتفاع 15 تا 25 سانتی‌متری از سطح زمین حمل کنید. به این ترتیب خطر واژگونی در صورت بروز حادثه و بروز آسیب به لیفتراک و بار کاهش پیدا می‌کند.