استفاده از انواع مدل‌های لیفتراک در صنایع و شرکت‌ها

یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین ماشین‌های باربری، لیفتراک است. این ماشین مخصوص باربری وسایل، حمل کانتینتر و همین‌طور جابه‌جایی پالت است. لیفتراک‌ها با توجه به ظرفیت بار و نوع کاربرد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به طور کلی، می‌توان گفت که در انبارداری، ساخت‌وساز و بنادر می‌توان از این ماشین استفاده کرد. در این مطلب از لیفتراک برادران با مهم‌ترین موارد استفاده از لیفتراک در صنایع آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین کاربردهای لیفتراک در انواع صنایع

لیفتراک‌ها در انواع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین موضوع باعث شد تا از این نوع ماشین‌ها، انواع مدل با کارایی‌های متفاوت وجود داشته باشد. از جمله مصارف لیفتراک در صنایع می‌توان به ساخت و ساز، کارخانه‌ها، حمل و نقل دریایی و انبارداری اشاره کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین مزایای استفاده از لیفتراک در صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی در حمل بارهای سنگین
  • امکان عبور از مسیرهای باریک
  • ابعاد مناسب برای استفاده در فضای داخلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها

استفاده از لیفتراک در ساخت و ساز

کارگاه‌های ساختمانی به وسیله مناسبی برای حمل پالت‌های فولادی، آجری، چوبی و سایر مصالح ساختمانی نیاز دارند. در بازار لیفتراک‌های مخصوص وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای بارگیری و تخلیه پالت‌ها از انواع کامیون استفاده کرد.

هنگامی که کامیون‌های تحویل بار با محموله‌های سنگین مانند تجهیزات کار و مصالح ساختمانی به محل ساخت‌وساز می‌رسند، لیفتراک‌ها می‌توانند فرایند دریافت لوازم را در جایی که نیاز دارند انجام دهند. به لطف لیفتراک، کارمندان می‌توانند به سرعت همه مجموعه پالت‌ها را در چند دقیقه حمل کنند.

لیفتراک‌ها به دلیل توانایی در مانور دادن بر روی زمین‌های ناهموار بدون نگرانی در سایت‌های ساخت و ساز، بسیار کاربردی هستند. البته همه لیفتراک‌ها نمی‌توانند در زمین‌های ناهموار کار کنند و برای این منظور باید به سراغ تله‌هندلرها رفت.

لیفتراک‌ها نه تنها کارایی را در سایت‌های ساخت و ساز بهبود می‌بخشند، بلکه به ایجاد یک محیط کاری ارگونومیک‌تر نیز کمک می‌کنند. اگر به طور مداوم از کارمندان خواسته شود تا بارهای دست و پا گیر را حمل کنند، در گذر زمان می‌تواند باعث آسیب در پشت، گردن و مچ دست شود.

استفاده از لیفتراک در حوزه تولید

تجهیزات تولیدی بسیار گسترده هستند و در تولید کالاهای مختلف معمولا از این تجهیزات استفاده می‌شود. برای حمل و نقل این کالاها با در نظر گرفتن سلامت کارکنان و افزایش بهره‌وری در محل کار، کارخانه‌های تولیدی از لیفتراک استفاده می‌کنند. موادی مانند قطعات خودرو، قایق یا هواپیما، الوار، فلزات سفارشی ساخته شده و دستگاه‌های الکترونیکی تنها تعداد انگشت شماری از موادی هستند که باید با خودروهای حمل بار مخصوص از جمله لیفتراک جابه‌جا شوند.

کارکنان کارخانه‌های خودروسازی، قطعات سنگین خودرو را بر روی دوش خود حمل نمی‌کنند. به همین ترتیب، در حالی که یک لپ‌تاپ به اندازه‌ای سبک است که بتوان آن را با دست حمل کرد، یک بسته‌بندی پکیج آن بسیار سنگین خواهد بود. این مواد برای حمل و نقل در محیط کار نیاز به مراقبت و استحکام بسیار زیادی دارند، به همین دلیل است که لیفتراک‌ها برای تولیدکنندگان بسیار ارزشمند هستند. همان‌طور که در سایت‌های ساخت و ساز انجام می‌دهند، لیفتراک‌ها حمل و نقل مواد را در تاسیسات تولیدی هم کارآمد و هم ایمن می‌کنند.

یکی از انواع خاص لیفتراک در صنعت تولید، لیفتراکی شبیه به لودر جانبی می‌باشد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، به جای اینکه دوشاخه‌های لودر جانبی در جلوی کابین اپراتور قرار گیرند، هر دو بخش در کنار هم قرار می‌گیرند. ممکن است در ابتدا این موضوع قابلیت خاصی به نظر نرسد، اما این ابزارهای بالابر مخصوص حمل بارهای بزرگ و سنگین ساخته شده‌اند. این طراحی، لودرهای جانبی را برای حمل قطعات بلند الوار، الوار، فولاد و موارد دیگر مناسب می‌کند. علاوه بر این، لودرهای جانبی باریک‌تر از لیفتراک‌های رایج هستند و به همین خاطر، در محیط‌های باریک نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

حمل و نقل دریایی

بنادر حمل و نقل دریایی محل نگهداری محموله‌ها و پالت‌های فلزی عظیم و سنگینی هستند که درون آن‌ها انواع بار حمل می‌شود. برای جابه‌جایی این کانتینرها در محوطه‌های حمل و نقل به روش اصولی و مناسب، ماشین‌های سنگین مانند لیفتراک ضروری هستند.

لیفتراک‌ها از زمان جنگ جهانی دوم، بخش مهمی از حمل و نقل محموله‌های کشتی‌ها بوده‌اند. دلیل اینکه امروزه این کامیون‌های سنگین برای صنعت حیاتی هستند این است که لیفتراک‌ها هنوز هم قدرت و بهره‌وری لازم برای جابه‌جایی کانتینرهای حمل و نقل بزرگ را ارائه می‌دهند.

با داشتن یک اپراتور ماهر، لیفتراک‌ها می‌توانند جابه‌جایی محموله‌ها را به بهترین شکل و به صورت کاملا اصولی انجام دهند تا در حین حمل به آن‌ها آسیبی نرسد. همچنین با وجود لیفتراک، دیگر برای جابه‌جایی این کانتینرها به جابه‌جایی میان چند دستگاه نیاز ندارید و این باعث سهولت باربری می‌شود.

استفاده در انبارها برای انبارداری

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از لیفتراک در صنایع، حمل و نقل در انبارها و مراکز توزیع است. انبارها به دلیل نحوه کارآمد و قابل اعتمادی که محصولات را مدیریت می‌کنند، شهرت زیادی به دست می‌آورند. انبارها و مراکز توزیع وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که کالاهای تولیدکننده در حین جابه‌جایی در محل، در معرض خطر قرار ندارند.

لیفتراک؛ ماشینی مناسب برای حمل انواع محموله‌های بزرگ و کوچک

لیفتراک‌ها به دلیل ابعاد کوچک، تحمل وزن بالا و امکان حمل وسایل بزرگ، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله برخی از محبوب‌ترین موارد استفاده از لیفتراک‌ها می‌توان به انبارداری و استفاده در کارخانه‌ها (ساخت و ساز) و بنادر اشاره کرد. شما می‌توانید انواع لیفتراک کارکرده و سالم را از مجموعه لیفتراک برادران تهیه کنید. جهت دریافت خدمات مشاوره، با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا می‌توان در کارگاه‌ها از لیفتراک استفاده کرد؟

بله. اما برای این منظور بهتر است نوع و مدل لیفتراک مناسب کارگاه را انتخاب و خریداری کنید.

مهم‌ترین مزیت استفاده از لیفتراک چیست؟

مهم‌ترین مزیت استفاده از این ماشین، ظرفیت حمل بار بالای آن در کنار ابعاد کلی کوچک است.

آیا لیفتراک توانایی جابه‌جایی کانتینر بزرگ را دارد؟

برای جابه‌جایی کانتینرهای بسیار بزرگ معمولا از ماشین‌های دیگر در کنار لیفتراک استفاده می‌شود.