ظرفیت حمل لیفتراک (اندازه گیری صحیح بارها)

هر اپراتور یک کامیون صنعتی باید ظرفیت بار لیفتراک یا پالت تراک خود و محموله بار را بداند. در انبار یا در حین عملیات سیار، فعالیت‌های حمل و نقل باید سریع، دقیق و ایمن انجام شوند. از آنجایی که کالاهای در حال جابجایی می‌توانند از نظر شکل، اندازه و وزن متفاوت باشند، وضعیت حمل و نقل بار باید در هر مرحله مجدداً ارزیابی شود زیرا به محض برداشتن و حمل بار، نیروهای مختلفی ایجاد می‌شوند. همه این موارد می‌توانند وابسته به ظرفیت حمل لیفتراک باشد. در این بررسی به طور کامل در مورد ظرفیت‌ حمل لیفتراک و اندازه گیری صحیح بارها صحبت می‌کنیم.

تمایز بین ظرفیت بار اسمی و ظرفیت بار واقعی

هنگام کار با لیفتراک‌ها یا بالابرها، ابتدا باید بین ظرفیت بار نامی و ظرفیت بار واقعی تمایز قائل شد. ظرفیت بار اسمی به عنوان بار حمل و نقل یک کامیون صنعتی نیز نامیده می‌شود. با این حال، اصطلاح ظرفیت بار که اغلب در این زمینه نیز استفاده می‌شود، نادرست است. ظرفیت بار واقعی و ظرفیت بار اسمی به یکدیگر وابسته هستند و بنابراین باید همیشه با هم در نظر گرفته شوند.

  • ظرفیت بار نامی به حداکثر ظرفیت حمل یک لیفتراک یا بالابر یا عناصر باربر آن مانند واحدهای چنگال یا عناصر زاویه و همچنین رینگ‌ها و لاستیک‌ها اشاره دارد. بر حسب کیلوگرم اندازه گیری می‌شود و با وزن کامیون صنعتی مرتبط است. نیروهای دینامیکی در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • ظرفیت بار واقعی تعیین کننده ابعاد صحیح کامیون صنعتی یا کالایی است که باید حمل شود. ظرفیت باقیمانده برای کامیون‌ها یا یدک کش‌ها اعمال نمی‌شود. برای کامیون‌های با ظرفیت حمل بار کم از مفهوم بار اسمی و برای تراکتورها از مفهوم نیروی کششی و بار یدک شده استفاده می‌شود.

ظرفیت حمل لیفتراک

مرکز ثقل بار، بلند کردن و جابه‌جایی ایمن بارها

اگر قرار است باری با وزن یکنواخت با لیفتراک یا کامیون حمل پالت جابه‌جا شود، مرکز ثقل (S) در وسط قرار دارد، مشروط بر اینکه باری که قرار است حمل شود مکعبی یا استوانه‌ای شکل باشد. مکانیسم بین باری که باید جابجا شود و لیفتراک یا کامیون بالابر با رفتار الاکلنگ مطابقت دارد:

  • ظرفیت بار به مرکز ثقل بار (S) بستگی دارد. هر چه یک بار طولانی‌تر، بیشتر و عریض‌تر باشد، بیشتر بر مرکز ثقل لیفتراک یا بالابر تأثیر می‌گذارد.
  • ظرفیت بار با افزایش ارتفاع بالابر و فاصله مرکز بار کاهش می‌یابد.

هنگامی که یک لیفتراک یا کامیون بالابر باری را برمی‌دارد، تجهیزات جابجایی مواد از نظر تئوری می‌توانند در نقطه محوری (D) محور بار خود واژگون شوند. این جایی است که لحظه بار عمل می‌کند. این از بار (کیلوگرم)، همراه با فاصله مرکز بار (mm) و بعد تجهیزات ثابت از مرکز محور بار تا لبه جلوی چنگال پشتی تشکیل شده است. در طرف مقابل نقطه محوری، نیروی وزن مرده بیشتر (کیلوگرم) لیفتراک یا کامیون پالت در مقابل آن عمل می‌کند. در ترکیب با فاصله بین دو محور، یعنی طول بازوی نیرو (میلی متر)، همه چیز به اصطلاح ضد گشتاور را تشکیل می‌دهد.

این رفتار فیزیکی را می‌توان طبق قانون اهرم در فرمول‌ها منعکس کرد:

  • لحظه بارگذاری (M) = بار (Q) x بازوی بار (c + x)
  • گشتاور شمارنده (M) = نیرو (F) x طول فاصله بین دو محور (h)
  • فاصله مرکز بار (c) = فاصله افقی مرکز بار تا دستگاه بالابر
  • فاصله بار (x) = بعد از مرکز محور جلو تا دستگاه بالابر (به عنوان مثال، پشت شاخک)
  • مرکز ثقل بار (LP) = طول باری که باید جابجا شود تقسیم بر 2

اگر فاصله مرکز بار افزایش یابد، ظرفیت وزن لیفتراک به طور خودکار کاهش می‌یابد. چنین شرایطی ممکن است به به دلیل موقعیت نامطلوب پالت در کامیون ایجاد شود، حتی اگر بار پالت خود ثابت بماند. در چنین حالتی، کامیون ممکن است واژگون شود، حتی اگر همان بارها قبلاً بدون هیچ مشکلی تخلیه شده باشند. ظرفیت بار باقی مانده لیفتراک یا پالت تراک دیگر کافی نیست. با بارهای ناهموار، سمت سنگین‌تر همیشه باید به سمت پشت شاخک برداشته شود. به این ترتیب فاصله مرکز بار کوچکترین است. همچنین باید مراقب بود که بار قبل از حمل و نقل مستقیماً در پشت شاخک قرار گیرد. فاصله مرکز بار استاندارد شده برای لیفتراک با ظرفیت نامی تا 10 هزار کیلوگرم به شرح زیر است:

  • تا 1000 کیلوگرم بار: 400 میلی متر
  • 1001 تا 5 هزار کیلوگرم بار: 500 میلی متر
  • 5001 تا 10 هزار کیلوگرم بار: 600 میلی متر

محاسبه ظرفیت بار باقیمانده در نمودار مرکز ثقل بار

ارتفاع بالابر تأثیر تعیین کننده ای بر ظرفیت بارگیری لیفتراک‌ها و کامیون‌های استکر دارد. به عنوان مثال، ارتفاع استاندارد بالابر در دستورالعمل EC 86/663 EEC مشخص شده است که در آن یک لیفتراک یا کامیون پالت باید قادر به بلند کردن بار نامی بدون به خطر انداختن پایداری باشد:

  • ارتفاع بالابر = 2500 میلی متر لیفتراک با ظرفیت بالا و همچنین کامیون پالت بالابر با حداکثر عرض روی شاخک‌ها یا سکوی 690 میلی متر.
  • ارتفاع بالابر = 3300 میلی متر استکر به طور کلی.

در هر کامیون صنعتی با دکل در جلوی محور جلو یا روی ضمیمه‌های بالابر، صفحه ای با ظرفیت بار یا نمودار مرکز ثقل بار وجود دارد. با کمک این نمودار می‌توانید مرکز بار و ظرفیت بار باقیمانده را محاسبه کنید تا به درستی اثر اهرم را در حین کار بارگیری تخمین بزنید. در این نمودار یک لیفتراک یا پالت تراک با چنگال‌های استاندارد و یک مرکز بار در وسط کامیون فرض می‌شود. در نمودار ظرفیت بار، می‌توانید فرمول حداکثر ظرفیت بار نامی را بخوانید:

  • وزن بار (کیلوگرم) و فاصله استاندارد شده مرکز بار از پشت شاخک (میلی متر)، با در نظر گرفتن ارتفاع استاندارد (میلی متر) بالابر.

اگر باری که قرار است جابجا شود از ظرفیت بار اسمی منحرف گردد، به آن ظرفیت بار باقیمانده گفته می‌شود. با بررسی نمودار ظرفیت بار، می‌توان به سرعت تعیین کرد که آیا بار قابل جابجایی می‌تواند با خیال راحت به ارتفاع مورد نظر منتقل شود یا خیر. ظرفیت بار یک لیفتراک به وزن آن بستگی دارد؛ هر چه وسیله نقلیه سنگین‌تر باشد، باربری بیشتری دارد. موارد استثنا ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شوند:

  • ارتفاع متفاوت بالابر
  • شکل خاص دکل بالابر
  • مرکز ثقل بار استاندارد شده متفاوت
  • قطعات جداشدنی

لیفتراک باربری

خواندن نمودار ظرفیت حمل لیفتراک

به منظور جلوگیری از تصادفات در محل کار و همچنین آسیب به کالا یا وسیله نقلیه حمل شده، خواندن و تفسیر صحیح نمودار محموله روی لیفتراک یا کامیون بالابر بسیار مهم است. معمولاً نمودار دارای سه محور است، در سمت راست، ظرفیت حمل احتمالی را می‌بینید که به ترتیب صعودی بر حسب کیلوگرم نشان داده شده است و در سمت چپ، اطلاعات مربوط به ارتفاع بلند کردن را بر حسب میلی‌ متر می‌بینید.

محور پایین فواصل مجاز مرکز بار را به ترتیب صعودی از چپ به راست نشان می‌دهد. این یک نمودار ظرفیت بار برای کامیون‌های صنعتی را نشان می‌دهد که ظرفیت بار اسمی آن به عنوان تابعی از ارتفاع بالابر تغییر می‌کند. به دلیل این سه پارتیشن، می‌توان از دو کمیت شناخته شده برای تعیین مقدار سوم استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر وزن و مرکز ثقل آن را بدانید، می‌توانید بفهمید که یک وسیله حمل و نقل تا چه ارتفاعی می‌تواند ایمن بلند شود. اما به همین راحتی می‌توانید حداکثر ظرفیت بار باقیمانده یک کامیون صنعتی لیفتراک یا مرکز ثقل مناسب را بر اساس ارتفاع قفسه مشخص تعیین کنید.

مثال کاربردی:

مثال زیر نحوه استفاده از نمودار بار را در عمل به شما نشان می‌دهد. برای این منظور، کارتن‌های پالت شده با همان اندازه و وزن به عنوان بار نمونه در نظر گرفته می‌شوند:

  • ارتفاع بار: 800 میلی متر
  • طول بار: 1150 میلی متر
  • فاصله بین مرکز بار و ضمیمه حمل بار: 400 میلی متر عمودی، 575 میلی متر به صورت افقی

توجه داشته باشید:

  • برای بارهای با توزیع وزن یکنواخت، مرکز بار در مرکز هندسی حجم قرار دارد.
  • برای بارهای مستطیلی با توزیع وزن یکنواخت در کل حجم، مرکز بار در وسط در نصف طول، نصف ارتفاع و نصف عرض بار قرار دارد.

افزودن ملحقات به لیفتراک‌ها و کامیون‌های پالت

اگر در حین بارگیری باید از ضمیمه‌ها با کامیون صنعتی استفاده شود، افزایش وزن مرده و همچنین فاصله مرکز بار باعث تغییر ظرفیت اسمی بار می‌شود. به عنوان مثال، در صورت استفاده از پسوند چنگال، ظرفیت بار باقیمانده بدون اتصال بار کاهش می‌یابد. اگر از لوازم جانبی اضافی مانند سکوهای کار، کانتینرهای نوک یا بوم جرثقیل استفاده شود، ظرفیت بار واقعی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اگر یک لیفتراک یا پالت تراک قبلاً توسط سازنده مجهز به لوازم جانبی قابل جدا شدن باشد، این قطعات باید دارای علامت‌های واضحی برای ظرفیت بار مربوطه با توجه به ارتفاع و فاصله مرکز بار باشند.

فرآیند انتخاب ظرفیت بار لیفتراک

همیشه فرآیند انتخاب لیفتراک را با تأیید داشتن یک اپراتور آموزش دیده و دارای گواهینامه با مجوز معتبر شروع کنید. اجاره یک لیفتراک برای محل کار شما آسان است، اما هر لیفتراک محدودیت‌هایی در میزان وزنی که می‌تواند بلند کند و اینکه چقدر می‌تواند بار را حمل یا بلند کند، دارد. با در دسترس قرار گرفتن گزینه‌ها و ملحقات لیفتراک بیشتر، برای اپراتورهای لیفتراک مهم است که درک روشنی از ظرفیت بار لیفتراک خود و خطرات ناشی از بیش از آن داشته باشند. درک نوع لیفتراک‌ها، وزن قطعات موجود و ظرفیت‌های بار لیفتراک راه طولانی را در جهت بهبود کارایی تجهیزات و جلوگیری از صدمات جدی فراهم می‌کند.

ابتدا این سوالات را از خود بپرسید:

  • بار چقدر سنگین است؟
  • چقدر باید بارهایم را بلند کنم؟
  • فضای راهرو چقدر است؟
  • چند ساعت در روز و هفته از لیفتراک استفاده می‌شود؟
  • آیا لیفتراک در داخل یا خارج استفاده می‌شود؟

هنگام انتخاب یک لیفتراک، احتمالاً با لیفتراک‌هایی روبرو خواهید شد که بر اساس ظرفیت استاندارد، متوسط ​​و بالا دسته بندی می‌شوند. بنابراین، ظرفیت بار لیفتراک دقیقا چقدر است؟

  • ظرفیت بار: حداکثر وزنی که یک لیفتراک می‌تواند با خیال راحت در یک مرکز بار مشخص حمل کند.
  • بار مرکزی: فاصله افقی از وجه عمودی دوشاخه‌ها تا مرکز بار ثقلی

اگر بار در موقعیت دقیقی متمرکز نشود، ظرفیت لیفتراک کاهش می‌یابد. برای درک بهتر از کارهایی که لیفتراک می‌تواند یا نمی‌تواند انجام دهد، اپراتورها باید به صفحه اطلاعات ظرفیت بار تجهیزات که معمولاً روی پانل ابزار نزدیک کنترل‌های عملیاتی قرار دارد، نگاه کنند. کلید یافتن لیفتراک مناسب با ظرفیت بار مناسب با دانستن اینکه چه چیزی را بلند می‌کنید و چند وقت یکبار شروع می‌شود. کارایی یک لیفتراک مستقیماً با نحوه برنامه ریزی شما برای استفاده از قدرت بالابر آن مرتبط است.

بهتر است یک لیفتراک با ظرفیت بار بیشتر از آنچه واقعاً نیاز دارید را انتخاب کنید. یک لیفتراک با ظرفیت بار بیشتر از آنچه که برای بلند کردن آن نیاز دارید نیز می‌تواند مفید باشد اگر تصمیم به اضافه کردن یک پیوست داشته باشید. بدیهی است که افزودن یک ضمیمه، ظرفیت بالابری لیفتراک را به دلیل وزن خود ضمیمه کاهش می‌دهد و به این دلیل که یک پیوست معمولاً مرکز بار تجهیزات را به جلو حرکت می‌دهد. همانطور که مرکز ثقل به سمت جلو حرکت می‌کند، حداکثر وزن بار باید کاهش یابد تا از واژگونی جلوگیری شود. به همین دلیل مهم است که لیفتراک‌ها دارای ظرفیت‌های مختلف است.

آخرین چیزی که باید در مورد ظرفیت بار در نظر گرفت، ارتفاع بالابر یک لیفتراک است. لیفتراک با دکل بالا ظرفیت حمل بیشتری در ارتفاعات پایین‌تر دارد، بنابراین لیفتراک‌هایی با دکل‌های بالا ممکن است دارای ظرفیت دوگانه در حداکثر ارتفاع بالابری باشند که به اپراتور لیفتراک اجازه می‌دهد تا با بارهای سنگین‌تر را در ارتفاع بالاتر حمل کنند.

 لیفتراک حمل بار

نحوه خواندن صفحه اطلاعات لیفتراک

  • شماره مدل: این شماره برای انتقال اطلاعات در مورد تعمیر، مسائل فنی، درک ظرفیت بالابر و موارد مهم دیگر است.
  • شماره سریال: برای ارتباط تکنسین مهم است.
  • نوع دکل: لیفتراک‌ها دارای انواع دکل‌های 2 مرحله ای (F یا FV)، 3 مرحله‌ای (FSV) و 4 مرحله‌ای (Quad) هستند که بسته به مدل لیفتراک خاص متفاوت است.
  • Back Tilt: این عدد نشان دهنده درجاتی است که دکل می‌تواند به سمت عقب کج شود تا بارها روی شاخک‌ها ایمن بمانند.
  • Attach: اپراتورها را مطلع می‌کند که چه ضمیمه‌هایی به لیفتراک اضافه شده‌اند. این به اپراتورها نشانه روشنی از قابلیت‌های خود می‌دهد.
  • نوع: نوع سوخت را نشان می‌دهد. در این مورد پروپان گاز یا مایع است. انواع دیگر عبارتند از (E) برق، (DS) دیزل و (CNG) گاز طبیعی فشرده.
  • آج جلو: آج جلویی لیفتراک معادل عرض کلی آن است. این امر به اپراتورها آگاهی از فضایی که لیفتراک در محیط کار اشغال می‌کند، می‌دهد.
  • سایز تایر: این اندازه و نوع لاستیک است. Solid به معنای تایر بادی جامد است. لاستیک نوع بالشتک نشانگر صاف یا آج‌دار می‌باشد. اندازه لاستیک می‌تواند بر ظرفیت عملیاتی نامی تأثیر بگذارد و هنگام محاسبه فشار زمین مهم است.
  • وزن کامیون: وزن کلی لیفتراک. این برای حمل و نقل تریلر لیفتراک از یک محل کار به محلی دیگر و موارد دیگر مهم است.
  • نمودار لیفتراک: این چندین نقطه داده مهم برای درک عملکرد لیفتراک اجاره ای شما ارائه می‌دهد. این طراحی شده است تا به شما کمک کند بفهمید لیفتراک چه چیزی را می‌تواند بلند کند و چگونه در محل کار شما مانور می‌دهد.

نکات ایمنی استفاده از لیفتراک

  • لیفتراک‌هایی با ظرفیت بار کمی بیشتر از آنچه واقعا مورد نیاز است اجاره کنید.
  • ظرفیت بار ایمن را با بارهای بزرگ تخمین بزنید.
  • در صورت تجاوز از مرکز بار اعلام شده، با کاهش وزن بار این نقص را جبران کنید.
  • از خوانا بودن، نصب و صحت پلاک اطلاعات ظرفیت بار اطمینان حاصل کنید.
  • ظرفیت لیفتراک خود را بدانید و هرگز از آن بیشتر بار حمل نکنید.
  • وزن مشخص شده یک جسم را بررسی نمایید یا از ترازو برای وزن کردن بارها استفاده کنید.

 

منابع:

https://www.jungheinrich-profishop.co./

https://blog.hercrentals.com/

 

image_pdf